Vilken bensin är att föredra ?

Nitrous

Medlem
1 jan 2000
18
0
1
Visit site
Vi har skaffat oss en ny skoter till den kommande vintern, det blev en Skidoo MXZ R 600 X -02.
Har någon erfarenhet av vilken sorts bensinkvalité som är optimal för den här maskinen ?
Blyfri 95 eller blyfri 98 ?

Visst kan man snacka flammpunkt och effekt men nu pratar vi normal körning och ingen tävlingskörning med optimal prestanda i promille !

/Nitrous
 

Rotaxn

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
stensele
du kan säkert köra lätt 95, utan det gör nått eller märker något. men jag skulle nog hällre köra på 96 eller 98.
 

Sundin_82

Aktiv medlem
1 jan 2000
72
0
6
LIT Sverige
På Lynx Enduro -02 så står det att det ska var minst 97 oktan och vad jag vet så är det samma motor så du ska absolut köra på 98

Jag gör på 98 i min 97:a. och vad jag har hört så ska man göra på 98 i alla masiner som är nyare än 95.ö
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag håller på ett sätt med sundin, det brukar stå vilket oktantal som motorn kräver på huven.
I.a.f. så står det på en av alla varnings-texter på min skoter, på den står det att man måste använda bensin med minst 88 oktan så jag tycker att det känns ganska lugnt att köra på 95...

Men det är väl olika från motor till motor så du får läsa igenom vad som står på din egen, nyare motorer har kanske högre kompression och därför kräver högre oktantal...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Benzzin.........

Svar till : EFI93

Utan att gå in nå djupare i ämnet så är det INTE så som du säger !!

Det är INTE alltid bäst att köra med så högt oktantal som möjligt !!

 
R

RevMan

kör man på 95 så är risken för knackningar större så de e nog bäst att köra H.O-motorerna på 98