Vilken 4-taktare för fler än 1 pers ?

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Hejsan !

Jag funderar på att skaffa skoter nu när jag har två barn, och funderar då vilken som kan vara lämplig för lite familjeåkning... Följande är kriterierna:

soppasnål.
inte lukta satan.
bra framkomlighet.
bra vid lägre hastigheter.
möjligt att åka fler än en person.

Följande har jag funderat på:

yamaha venture RS / TF -05 och framåt.
yamaha venture lite / MP.
polaris frontier edge touring ( vilka årsmodeller ?)
polaris fs IQ touring

venture lite tycker jag verkar fylla de flesta av mina krav, men jag har lite svårt för utseendet, men å andra sidan är uteseendet det enda jag riktigt ser som en nackdel med den för tillfället.

RS/TF är lite väl stora, eller ? Dessutom tror jag att de tar mer bensin än lite:n. Rätt / Fel ?

Polarisarna vet jag inte så mycket om, någon med erfarenhet av ovanstående ?

Mvh Daniel i sundsvall.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
om du ska ha något som ens kan likna framkomlighet ska du inte köpa något som har med venture att göra, de går ENBART på led och inte någon annan stans. Då menar jag alltså inte att då går dåligt om det är ospårat utan jag menar att de inte går alls. Du får lyfta den genom snön om du inte har hastighet från början.
Jag rekommenderar en RS viking - perfekt om man har småbarn.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Annars har du Arctic Cat T660 turbo från -02 och framåt.

Våran -02a drar läskigt lite bensin, man luktar inge när man kommer hem, går tyst nå fruktansvärt, en riktigt bra familje skoter. Tror att det var -05 så fick dom 110hk och värme i sittsen.

Kostar inget att äga. Våran är helförsäkrad hos folksam(har allt annat där också)och den kostar 900-1000kr för ett år. Inte ens 100kr i månaden.

Ska du utanför leden så får du det svettigt. Tror den väger runt 330kg fulltankad.
 

Strongliquid

Välkänd medlem
28 feb 2007
200
2
18
Boden
www.fordson.se www.opfs.net
om du ska ha något som ens kan likna framkomlighet ska du inte köpa något som har med venture att göra, de går ENBART på led och inte någon annan stans. Då menar jag alltså inte att då går dåligt om det är ospårat utan jag menar att de inte går alls. Du får lyfta den genom snön om du inte har hastighet från början.
Jag rekommenderar en RS viking - perfekt om man har småbarn.
Gäller detta även Venture Multipurposen?
Den verkar ju å ena sidan ha lite förutsättningar för att kunna gå någorlunda så länge man är själv. 365x41 blir ju lite bäryta. Och det där chassiet påstås ju gå bra i snö med Phazern åtminstonde.
Men sen vet inte jag hur det är med vinkel på mattan ner i snön och liknande.

Hade varit intressant att prova en i lösare snö än vad det bjuds på här och nu.
 

tanthalas

Aktiv medlem
2 dec 2005
54
0
1
stockholm
Min hustru har en AC Turbo Touring -06, den är väldigt trevlig att åka med. Snål, Snabb, man sitter hur bra som helst på den å så går den tyst.

Det sitter bearcatskidor på den så den går riktigt bra utanför led också, med originalskidor dyker den.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag har också samma funderingar som trådskaparen.

om man jämför RS venture mot Lite/MP:
RS:
+ lyxigare,starkare,snyggare,skönare ljud(låter som en v6:a)
- tyngre,lite törstigare,dyrare(för samma års)något omodernare körställning

Lite/MP:
+ snålare,billigare,högre körställning,bättre i lössnö(specielt mp:n)
- ful som stryk,fartresurser, spartansk (speciellt mp:n)

artics 660 MÅSTE ha turbo då den bara ger 45 hk utan och är stendöd över 50..
med Turbo däremot är den skitmysig,snål och knäpptyst med bra fartresurser.
minus med den är väl vikten,gammaldags konstruktion i övrigt med bl.a. låg körställning,och inte direkt toppkvalitet förutom mororn som kommer hålla längre än chassiet..

polaris vet jag inte så mycket om annat än att Frontier var grymt slö (som ac utan turbo)
en fst touring däremot verkar trevlig och hyfsat modern.
 

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
om du ska ha något som ens kan likna framkomlighet ska du inte köpa något som har med venture att göra, de går ENBART på led och inte någon annan stans. Då menar jag alltså inte att då går dåligt om det är ospårat utan jag menar att de inte går alls. Du får lyfta den genom snön om du inte har hastighet från början.
Jag rekommenderar en RS viking - perfekt om man har småbarn.
Ok, det har jag faktiskt inte hört förut att de skall vara så dåliga i lössnö..
Vilka erfarenheter har du av detta ? Vilken venture var det RS, TF, Lite eller MP ? Under vilka förhållanden uppmärksammade du detta ?

De väger en hel del har jag fattat, det är ju det som är 4t:s nackdel.
Framkoligheten är ändå rätt viktig, viktigare än prestanda tycker jag.. Det är trots allt ett terrängfordon..
 

hadda

Välkänd medlem
7 sept 2008
424
0
16
Njurunda
Grovsnus har ingen aning va han pratar om han har nog alldrig kört/åkt en venture. jag har prova en mp och jag kan bara säga att på dom ställena jag prova den på (fick låna över en helg) så vare ganska svårt att köra fast med den (40cm lössnö) om man kör som folk utanför leden bvs och inte tror de är en summit lr nått liknande.
 

grobosch

Aktiv medlem
17 feb 2008
98
1
8
Nedansjö
Hej mina egna slutsatser efter har kört mer 200 mil på en MP den här vintern :
Lite klumpig, stor och hög, men man blir van. Det gäller bara att våga satsa och ta fart, så går det mesta.
Effekten räcker tycker jag, i bland har jag märkt att det är bättre att släppa på gasen och låta den komma upp på snön i stället.
Den är skön att stå upp på, man har bättre kontroll och så använder man knäna som extra "fjädring"
Det där med att MP skulle vara dålig i snö, förstår jag inte. Det är klart det är ju ingen bergs klättrare, men dom ända tillfällen jag kört fast är då jag kört fel, och måste backa. För backa går bara på packad led. Har aldrig kört fast bara för jag kört utan för leden.
Den är kanon att dra släde med, man kan kryp köra hur mycket som helst. Det jag märkt så här i efterhand, att det är inte ofta någon åker bakpå skotern.
 

d_sundsvall

Medlem
29 nov 2008
20
0
1
Sundsvall
Hej mina egna slutsatser efter har kört mer 200 mil på en MP den här vintern :
Lite klumpig, stor och hög, men man blir van. Det gäller bara att våga satsa och ta fart, så går det mesta.
Effekten räcker tycker jag, i bland har jag märkt att det är bättre att släppa på gasen och låta den komma upp på snön i stället.
Den är skön att stå upp på, man har bättre kontroll och så använder man knäna som extra "fjädring"
Det där med att MP skulle vara dålig i snö, förstår jag inte. Det är klart det är ju ingen bergs klättrare, men dom ända tillfällen jag kört fast är då jag kört fel, och måste backa. För backa går bara på packad led. Har aldrig kört fast bara för jag kört utan för leden.
Den är kanon att dra släde med, man kan kryp köra hur mycket som helst. Det jag märkt så här i efterhand, att det är inte ofta någon åker bakpå skotern.
Ok, då låter det som en rätt "normal" maskin då. Hur ligger den till bränslemässigt ?
Jag kommer nog att använda skoter främst till att skjutsa ungarna på ( + att jag tycker det är roligt själv :D )

Försäkringskostnad ?