vilka tändstift rev 600?

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
Använde NGK br9es nu, släcker dem stiften rätt ofta precis vid start. Så tänkte testa några andra.

Vilka är bäst och vilken typ?
Bosch?
Iridum?
Champion?

Skriv gärna vad dem heter på olika fabrikaten.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Att du släcker stiften beror knappast på stiften, hur är det med soppa i din maskin? skulle tro att den går lite för fett och släcker stiften utav den anledningen. Sett detta fenomen på ganska många Rev 600or.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Pröva br9eya, tål bränsle bättre än es. Visst man går ju runt problemet men går den rent i övrigt så pröva eya bara :)

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tändstift REV 600 ?

Använder NGK BR9ES nu,
Motorn släcker släcker stiften rätt ofta precis vid start.
Så jag tänkte testa några andra.
Prova att använda chocken kortare tid och kör inte iväg med chocken påslagen.
Är dina förgasare rätt inbestyckade ?

Du skall ha : NGKBR9ECS5 till din masin = Till alla Rotax Serie-III motorer,
( EJ SDI motorerna ).

"Ski-Doo/Lynx Spark Plug Recommendations :

Rotax recommends the use of the BR9ECS5 spark plug in all their Serie-III ( 500/600/600HO/700/800/800HO/800HOPT ) twin engines ( Not SDI ).
According to Rotax this new plug has a conical shape base, which can allow a short centre electrode and a short ground electrode compared to the previous BR9ES.
Rotax reports the main benefits of this plug are a reduction of pre-ignition and detonation by dissipating heat more efficiently via the electrode and a conical shape base, and a reduced chance of vibration breakage with the shorter ground electrode.
Rotax warns that one should not attempt to adjust the gap on these plugs, as they are pre-gapped at the factory."

.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
som många säger..se till att maskinen inte surar ner..eller går fett så kan ja nästan slå vad om att den inte släcker onödigt många stift:)

Utanfart

Välkänd medlem
3 jan 2009
156
0
6
Östersund
som många säger..se till att maskinen inte surar ner..eller går fett så kan ja nästan slå vad om att den inte släcker onödigt många stift:)
Använder choken några sekunder efter jag startat den.
Den har släkt två stift på två dagar nu. En på varje cylinder. Jag har hört att ngk kan vara känsliga så tänkte byta till champion.

Vilket stift tycker ni jag ska köra på?
Champion och vad heter dem isåfall?
NGK Br9eya?
Bosch?

Last edited:

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Citat av Abos " Bara flikar in med en rätt bra sak. Om man vill veta en motsvarighet t.ex ngk BR9ES så kan man gå in på www.ngk.se, trycker på krosslistor.
Så man ser vad BR9ES motsvarar till denso, champion, bosch ...finns många.

(tips tryck Ctrl F så kan du söka efter till stift)