Vilka kostnader tillkommer vid beställning från USA?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Många som pratat om att man kan köpa billigt från USa och t.ex. ronniesmailorder. Hur mycket kommer till i olika avgifter innan man har paketet hemma?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det är som ett lotteri... antingen blir det du betalat vid beställningen, annars åker du på tull och moms, så det brukar alltså bli i värsta fall: ((X*1.03)*1.25)+100="det du betalar totalt"
alltså om du beställer grejer för 5000kr inkl frakt så blir det ((5000*1.03)*1.25)+100=6537.5kr

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det är som ett lotteri... antingen blir det du betalat vid beställningen, annars åker du på tull och moms, så det brukar alltså bli i värsta fall: ((X*1.03)*1.25)+100="det du betalar totalt"
alltså om du beställer grejer för 5000kr inkl frakt så blir det ((5000*1.03)*1.25)+100=6537.5kr
Fattar inte vad du skulle in med alla parenteser för, ser bara krångligt ut. X * 1.03 * 1.25 + 100 hade räckt bra :)

Det brukar bli ganska precis 30 % påslag på priset inklusive frakt. Vilket på småsaker är en ganska stor del av hela köpet. Den där hundringen är avgiften som Posten tar för att hantera tullbetalningen.
Det har blivit svårare att klara sig undan det där, bäst chans har man med nåt som skickas som vanligt brev (även mindre paket går att skicka som brev). I I stort sett allt som går via UPS, TNT, USPS (amerikanska Posten) spårbara tjänster hamnar i tullfiltret numera.

Dock har jag ännu aldrig varit med om att det lönat sig att köpa grejerna i Sverige. Påslaget från KGK och handlarna här är betydligt större än 30 %.

Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Tror inte det stämmer vad som står i tråden du länkar till, 1600 är ingen magisk gärns.

Jag har beställt allt mellan himmel och jord från usa och åkt på tull etc när jag beställt för så lite som 600kr och klarat mig helt när jag beställt för flera tusen

Tror som asker säger att det är mer ett lotteri om dom kollar ditt paket eller inte, har dock märkt att om paket går via malmö så är chansen (iaf för mig) vädligt stor att åka på tull etc

Last edited:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Gränsen är olika beroende på vad innehållet är deklarerat som, eftersom att skoterdelar inte har någon egen kategori så kanske firman i usa deklarerar innehållet som bildelar och vad som gäller där vet jag inte.
en stator kan deklareras som elektronik och då är det helt andra regler
man kan väl ändå utgå från att tullinformatören har rätt i vad som gäller när man frågar dom.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Gränsen är olika beroende på vad innehållet är deklarerat som, eftersom att skoterdelar inte har någon egen kategori så kanske firman i usa deklarerar innehållet som bildelar och vad som gäller där vet jag inte.
en stator kan deklareras som elektronik och då är det helt andra regler
man kan väl ändå utgå från att tullinformatören har rätt i vad som gäller när man frågar dom.
Har också beställt massvis med saker från USA både skoterdelar och annat, har åkt på tull både vid småbeställningar av skoterdelar samt stora paket..Så att det finns en magisk gräns är bull****, dem tar paketen helt slumpmässigt..

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
50
Uppsala
Ni som har fått betala tull, vad har ni fått betala?
När jag pratade med tullverket så blev jag varse att skoterdelar är tullfria! Moms får man alltid betala om försändelsen hamnar hos tullen.
Kan släppas igenom om det är en gåva för under 500:-. Men en gåva kan inte komma från ett företag!

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.291
1.114
113
Stora Blåsjön
Det står ganska klart och tydligt ovan... har då alltid fått betala 3% i tull när jag fått tullat. De har aldrig bara lagt på momsen och 100lappen. De fakta jag påstår kommer inte från någon som jobbar på tullverket eller liknande utan det är erfarenhet från hur det funkar verkligheten. och så mycket som man har beställt så börjar man ha lite statistik...

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
groban: du säger ju emot dig själv,
Du har beställt i olika kategorier och paketen har tullats olika från gång till gång och ändå så hävdar du att det är
större sannolikhet att tullen hanterar varorna slumpmässigt än att dom faktiskt går under olika kategorier.

däremot så är det så att tullen missar paket ibland
På posten så pratade jag med han som lämnar ut paketen, Han sa att paket från USA tullas till nästan 100% säkerthet pga att USA har så hårda exportlagar att dokumenten är ordentligt ifyllda,
samtidigt så är exporthandlingarna från asien är så bristfälligt ifyllda att tullen inte kan gå igenom en bråkdel av paketen.

jag exporterar lite produktionsutrustning till USA ett par gånger om året och det är oerhört besvärligt pappersarbete att skicka till staterna också.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Säger emot mej själv?? Var kanske inte tydlig nog så att du ska förstå!

Har beställt skoterdelar från usa både för små summor och stora summor, små paket och stora paket. Sen har jag även beställt andra produkter som inte är relaterat till skoter/motor överhuvudtaget..Finns absolut inget mönster gällande tullavgift på dem paket jag fått och åkt på tull.