Viktig kontroll av nynikasilade cylindrar!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Många har ju lagt in bilder här och funderat på varför de får oregelbundena slitagemärken rakt upp i cylindrarna efter bara några timmars åka trots nya kolvar och nynickade cylindrar de kan ev bero på dåligt avfasade portar både före och efter nikasiling.
Jag fick just vantarna på en Nynikasilad AC 900 cylinder och jag fick en smärre chock över hur vass alla portar ut ur cylinder va både i överkant och nederkant. De va fasslipade men de verkar som Nikasilen inte riktigt följer fasningen typ som sticker ut över den fasade kanten. De är helt osynligt men man kan hyvla naglarna i varenda port !:eek: De är snabbt fixat om man har ett finkornigt bryne de behövdes bara 10 min slipade så kändes de bra.
De här gäller absolut inte alla omnickade cyllar men de förekommer säkert mer eller mindre ber på hur noga besiktad de är efter Nikasiling.
Med det sagt känn med fingrarna om de finns vassa övergångar till portar och bryna av dem tills de inte går hyvla av naglarna i portarna. OBS slipa inte igenom nikasilbeläggningen de behövs bara några drag med bryne och slipa endast vågrätt över portarna aldrig längsgående i cylinderborrsriktning
De va den här cylindern som va så vass i kanterna och den hade även för lite fasning ut o portar. Jag nämner ingen firma som gjort detta för de är rel ovanligt.


28270
 
Reactions: goliat8

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är det bara damm eller är det så mycket porer i cylindern? Ser ut som en ktm cylinder från 80-talet...