Vikt på en RMK 700 -02

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Transportstyrelsen visar då ca 275 kg tjänstevikt på en 800 så det borde inte vara någon större skillnad jämfört med en 700.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Vet inte hur bra tjänstevikten stämmer på Edge-modellerna men oftast verkar ju tjänstevikten vara en ungefärlig uppskattning (ofta i underkant). Så det kan stämma, kanske t.o.m är mindre men troligtvis är det 275-300kg med full tank, kanske mer. Så vill man vara helt säker på en korrekt siffra är ju det bästa att väga den. Men man får ju en hyfsad uppskattning på den specsade tjänstevikten så man har ett hum iaf...

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Vet inte hur bra tjänstevikten stämmer på Edge-modellerna men oftast verkar ju tjänstevikten vara en ungefärlig uppskattning (ofta i underkant). Så det kan stämma, kanske t.o.m är mindre men troligtvis är det 275-300kg med full tank, kanske mer. Så vill man vara helt säker på en korrekt siffra är ju det bästa att väga den. Men man får ju en hyfsad uppskattning på den specsade tjänstevikten så man har ett hum iaf...
Transportstyrelsen visar 280 kg på min RMK 700 -98, tycker att det är rätt så konstigt att dom knappt har minskat vikten på 2 generationer..
Men det kan ju vara helt off också..

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Transportstyrelsen visar 280 kg på min RMK 700 -98, tycker att det är rätt så konstigt att dom knappt har minskat vikten på 2 generationer..
Men det kan ju vara helt off också..
Jo det verkar överlag som att de höftar till med en cirkavikt när de specsar vikten, men man kan ju tycka att de bör ju vara hyfsat i närheten... Iofs är min IQR specsad till 200kg på tjänstevikten, nu är det liten tank original på den men jag kan säga att det är en hyfsad diff...

Men på edge har jag ingen större uppfattning om vad som kan va en rimlig vikt så jag vågar inte säga om 275 är en över eller underdrift men många nyare maskiner har ju en "riktig" på över 250-260 kg fulltankad så jag tror nog ändå den väger uppåt 300kg med full tank. Men ja att sitta och spåna här är ju ingen direkt vetenskap så om någon har vägt sin Edge och gärna långbandare får man gärna rätta :)