Vikt lynx

Prickskytt

Välkänd medlem
28 nov 2007
173
3
18
Vallentuna/Docksta
Lite nyfiken på vikten som är angiven på sidoplåten, har beställt en brutal i år och såg på demon som dom har hemma nu att den vägde 299kg enligt skylten. Summiten som stog bredvid var märkt 242kg. Vad skiljer vikten som tex BRP anger jämfört med skylten? Har Brutalen en torrvikt på gissningvis 265kg?
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Lite nyfiken på vikten som är angiven på sidoplåten, har beställt en brutal i år och såg på demon som dom har hemma nu att den vägde 299kg enligt skylten. Summiten som stog bredvid var märkt 242kg. Vad skiljer vikten som tex BRP anger jämfört med skylten? Har Brutalen en torrvikt på gissningvis 265kg?
Det är tjänstevikten (Körklar med full tank osv) men kan ändå skilja några kg till verklig vikt, gissar att Brutalen väger över 300kg fulltankad och körklar. Så var det med min Lynx BD RE 146.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Siffrorna på CE-skylten är nog mätta på snarlika sätt mellan märkena.
Du får nog räkna med att Brutalen är 50-60kg tyngre än en Summit också, (eller mer).
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag vet inte om det räknas som årets överraskning att en Ace 900 är tyngre än en 850, det känns rätt tydligt när man kör dom.
Varför vägde dom inte Doon med samma motor som Lynxen? Rent korkat tycker jag...
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
823
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Jag vet inte om det räknas som årets överraskning att en Ace 900 är tyngre än en 850, det känns rätt tydligt när man kör dom.
Varför vägde dom inte Doon med samma motor som Lynxen? Rent korkat tycker jag...
Det är väl inte korkat, dom har ju jämfört arbetsmaskiner. Tycker det är intressant att se att expedition fulltankad väger lika mycket som en titan fulltankad. För dom som står och ska välja mellan dessa maskiner så är det ju en intressant jämförelse.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Det som är intressant är vart fasiken de satt blyplattorna på titanen. De har ju lyckats få den att väga 100kg mer än en fulltankad och körklar rmk 800/850. Ok att det är 10liter mer soppa på titanen…
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Känns som att Titanen måste ha en massa olika förstärkningar i chassiet som drar upp vikten samt kanske att man bytt ut delar som är i aluminium på RMK mot stål på Titan? 100 kg borde annars inte komma enbart av att chassiet och mattan är bredare, elstart och växellåda samt större tank. 50 kg hade väl kunnat vara rimligt, men 100 kg? Jag hade ju tron att Polaris Titan skulle vara relativt lätt för att vara arbetsmaskin, åtminstone rätt mycket lättare än BRP:s motsvarigheter. Så verkar ju inte vara fallet om den väger lika mycket som en Ski-doo Expedition som till råga på allt har en fyrtaktssnurra med turbo (lär väl vara den tyngsta varianten av Expedition kan man tänka sig, tvåtaktarna bör ju vara lättare).