Vibrationer Renegade -04

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Jag har inte ägt skotern så länge så därför är jag lite osäker på om det är så här det skall vara, men jag tycker att den vibrerar onödigt mycket. Kan inte avgöra om det är drivlinan som står för huvudproblemet eller om det är motorn i sig. Allt sitter fast som det skall, inga trasiga motorkuddar etc. men jag upplever spec under färd att det är onödigt mycket vibrationer. Någon som har erfarenhet av vibrationer på en Rev?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Det kanske är högkamsmatta på den och du är van lägre kammar?.....det är mycket mer ljud/vibrationer från en högkamsmatta jämfört med små kammar.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vibbrerar den mkt på tomgång samt innan den drar iväg?..
gör den inte de är de inte motorn..de brukar skaka ganska rejält från motorn när man varvar upp den..

de är väl 44matta på dem dära? allt över 38mm kammar kan leva om och skaka en del..spec på hårt underlag.. dock inte nu överdrivet..

nå du kan göra är å palla upp maskinen bak och sen gasa så mattan går runt.. då ska de INTE skaka nånting..gör de de..så är de dags å börja kika över kanske drivaxeln.så den är rak.behövs inte mkt för att dennna ska skaka:)..räcker med att drivhjulen tagit i en enda gång...
sen följer du vidare..till axeln som går mellan kedjehus och sekundärvariator.. är den rak..samt känn efter glapp på axlarna..

sen kan du göra en sak.men vara riktigt försiktig med de...ta lös variatorremmen och starta motorn..sen gasar du FÖRSIKTIGT..du får alltså inte ens pumpgasa full.då du inte har nå motstånd på motorn kommer den varva NÅ djävulskt fort och gasar du fullt övervarvar den och pofffff så smäller de:)...

aja när du nu gasar upp denna försiktigt...alltså inte överdriva i varvtal.men typ 5-6000var..då känner du om de skakar i skotern..gör de de.så är de nå oblanace nånstans..kan vara nå lager i motorn som är slut.detta känner du då du tar tag i variatorn (när motorn är stängd såklart=)).. och känn efter glapp...

vet inte om skidoo har de på sina motorer..men vet att vissa märken kör med motvikter och skit på statormagneten vid magnapullen..den vikten kan ha lossna... men börja med att gasa så du får spinn på mattan så känner du direkt..

edit: KOM ihåg de ja sa å varva FÖRSIKTIGT utan rem..man ska helst inte varva utan rem alls då de är vanskligt som satan..men är man försiktig så är de lugnt:)

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Tack för tipsen! Det är bara 32 kammar på den och de har jag haft på tidigare maskiner så det bör ju nästan inte vara det, tycker inte den vibrerar spec mkt på tomgång och när man gasar upp den, lite men inte så att jag reagerat på det. Jag tycker det är mest om man tex ligger och åker i 70-80 knyck och sedan släpper på gasen och låter den motorbromsa då är de värsta vibrationerna. Tyckte det var extra mkt i dag då vi var ute men det var förvisso väldigt hårt underlag i dag. Jag skall palla upp den och kolla igenom i morgon, skall kolla remmen oxå, det kan ju ställa till med en del om den har blivit hård och jävlig.

akka

Välkänd medlem
4 jan 2006
372
1
16
50
Matfors
Har varit ute och kollat lite nu, vibrationerna kommer från motorn men frågan är om det är jag som är överkänslig eller om den vibrerar mer än normalt. Om jag håller den på ca 3000 varv så vibrerar det rätt bra i fotstegen, detta är då innan den slagit till i variatorn så det är bara motorn som går runt inget annat. När jag sedan släpper ned den i varv så durrar det till bra i plasten innan det avtar något då den lagt sig på tomgångs varv. Har känt på primären och det går inte känna något glapp där, skall riva och kolla mag sidan oxå. Måste få ett till utlåtande från någon annan oxå så det inte bara är min paranoia som spelar ett spratt... :)