Venture 1991 drar på tomgång

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
241
24
18
Norrbotten
Har en Venture V480TF som drar lite på tomgång. Gäller både "forward" samt backen.
Tycker inte det låter som tomgången är för högt ställd...:confused:
Vad är det som kan vara fel?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Rengör förgasare, igenkorkade lågfartsmunstycken. Kolla även skick på insugsgummi, gummit mellan förgasare och insug.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om den går som vanligt när du gasar på så är de bara remmen som är för spänd. Shimsa ut sekundärvariatorn lite så så blir det bra.
 

Conpros

Välkänd medlem
28 jan 2010
241
24
18
Norrbotten
Tack för era svar snötoken, nodiac och boost.

Skotern har stått i ca 4år innan jag startade den i påsk. Med det vill jag bara ha sagt att gummidelar kan ha torkat.
Bedömmer att den går bra överlag när man kör och att problemet är knutet till att den drar vid tomgång.
Ev har den börjat dra mer soppa än tidigare. Ligger nog på ca 3-4 liter milen.
Sen bör det tilläggas att den får extra olja i blandad i soppan då det varit si och så med funktionen hos den separata oljebehållaren.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
BoostIII

Hur gör jag när jag shimsar ut sekundärvariatorn?
Jag vet inte hur man gör på en Yamaha venture sök på youtube om ingen annan här kan svara. Vissa variatorer skruvar man isär och lägger in mer shims så skivorna går isär mer och andra modernare maskiner kan man bara justera genom att skruva in bultar mer.
Men frågan är om felet kom plötsligt utan att du bytt rem i samma veva som den började tjuvdra?
Om de kom plötsligt så är de inte för spänd rem de kan vara fjädern i primärvariatorn gått av eller så kärvar primärvariatorn i glidbussningar. Kolla även så inte hela motorn lossnat från motorkuddar så den vridit sig.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag hade lite bråttom ser jag när jag läste ditt inlägg. Du har alltså INTE hög tomgång.

Troligtvis kärvande primärvariator då. Ta lös locket, sitter med 6st bultar. Du får hålla emot lite när du lossar sista bultarna pga trycket från fjädern. Pusta av axel med fin smärgelduk ev. bussning i locket om det behövs. Prova utan fjäder om locket löper lätt på axeln. Innerskivan blir ”lös” utan locket. Prova även om den löper lätt, om inte måste variatorn tas isär.
 
Reactions: Conpros