Ventilera Lynx 850

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
Är det någon här som har någon bra lösning på att ventilera sina Lynx 850?

Jag hade stora remproblem ifjol men har fått bukt med det nu. Ifjol sköt jag 10 st remmar på drygt 200 mil och i år har jag kört 70-80 mil utan att ha förstört en enda. Temperaturen på variatorer och rem är avsevärt mycket lägre nu än ifjol då de gärna stack upp till ca 110 grader efter några kortare klättringar.

Senast idag då jag provocerade den med drygt tio ca 100 meter långa fullgasrepor med skidorna i luften och pumpande gas direkt efter varandra så blir det som absolut varmast (i primären) ca 85 grader medan remmen är ca 10 grader kallare än det. Att tänka på också är att dessa temperaturer är tagna när yttertemperaturen ligger på plussidan och att komponenterna var ca 40 grader när jag började med fullgasåkningarna. När jag testade detta ifjol så blev allting 100-110 grader trots att yttertemperaturen låg på 10-15 minusgrader.

Så i mina ögon verkar allting lira riktigt bra nu, jag skulle dock gärna se att det satt lite mer ventilation på framförallt variatorsidan för att evakuera mer varmluft och även få någon vettig lösning på tilluft till öppningen i variatorskyddet (det som sitter vid sekundären). Det är ju väldigt underligt att Lynx inte kommit med någon liknande lösning som Ski-doo och tar in luft utifrån direkt in i variatorskyddet. Nu sugs ju varm luft från motorutrymmet in där samt att öppningen bara är någon enstaka cm från sidokåpan när den är stängd så det lär ju inte vara något luftflöde att prata om där..

Så min fråga är helt enkelt om det är någon här på forumet som kommit på någon bra, hållbar och snygg lösning på hur man kan ventilera framförallt variatorsidan på en Lynx 850?
 

Mangeboy

Välkänd medlem
21 feb 2009
128
0
16
Ullånger
En del på dootalk har gjort så här:
Jag har hyffsad koll på vad som finns till Ski-doo och där verkar det även finnas bra färdiga kit att köpa, men det sitter ju helt annorlunda kåpor på Lynx så de passar tyvärr inte. Just den där typen på bilden är ju visserligen universal som jag förstår så den skulle ju gå att montera, men jag vet inte hur hållbara de är just med tanke att ha dem på sidan av kåpan som på bilden? Det är ju ett av de sista ställena man vill ha hål på en skoter.