Vattentempmätare

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Tänkte montera en tempmätare på en Renegade X 800 -05 för att kunna hålla lite koll på vattentempen.

Jag hade tänkte att koppla mätaren till original sensorn som redan sitter i toppen, men då läste jag någonstans på dootalk att man inte kunde det... men ingen förklaring till varför det inte skulle gå..?

Jag tycker det borde gå eftersom jag bara behöver en signalkabel från sensorn till mätaren, och ström till mätaren förstås, och det kommer väl bara en signalkabel från sensorn?

Är det någon som vet?

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
Vet inte om det går men jag satt dit en mätare & sensor från biltema.

klippte slangen från termostathuset & satte sensorn där. installerade en likriktare för signalen.

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Jag fick med en sensor när jag köpte mätaren, så visst jag kan ju göra så... Men jag vill ju kunna kolla tempen hela tiden och inte bara när termostaten är öppen

GTA

Välkänd medlem
12 sept 2006
332
0
16
har för mig termostaten öppnar vid 40-50´C.

min mätare börjar visa efter nån minut vid tomgång. Intressantas är väl endå över 90-100´C

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag har satt min tempsensor (biltema) direkt i en vattenkanal på topplocket.
800R motorerna har en täckplåt som sitter på undersidan topplocket, mellan cylindrarna på förgasarsidan. Det täcklocket borrade och gängade jag 1/8"

Jag misstänker dock att en 800HO -05 har en kylarslang ansluten där jag har den täckpluggen.

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
GTA: okej det visste jag inte, men då kanske jag gör som dig då. Men ska först prova lite med original sensorn först, när jag får tid.

Gabbe1: ja precis det sitter en slang till förgasarna där, tror jag.

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Gabbe1: Nu är jag med ;) Men som du säger så sitter där en kylarslang ja! Trodde först du menade "nippeln" till vänster...

comzze

Välkänd medlem
19 dec 2012
108
0
6
Piteå
Efter lite experiment på min vattentempmätare så vet jag att det inte fungerar att koppla min mätare till original sensorn.

Förklaring:

Jag kunde först konstatera att både min mätare och originalsensorn "använder" samma system, dvs NTC - Negative Temperature Coefficient; ju lägre temperatur sensorn känner av desto större motstånd får sensorn och vice versa.

Efter att jag prövat min mätare med x antal olika motstånd och gjort ett diagram av värdena jag fick så såg jag att min mätare beter sig likadant som original sensorn gör. Ju lägre temperaturen är desto större är skillnaden mellan storleken på motstånden, ex skillnaden i motstånd mellan 30 och 35 grader C är större än mellan 90 och 95 grader C. Dvs det är en exponentiell kurva.

Jag kunde också se att min mätare kräver mycket större motstånd än vad original sensor har, vid 30 grader C har sensorn 105,6 Ohm men min mätare kräver 68000 Ohm för att visa 30 grader C.

Pga av att mätare har sin skala "högre" än sensorn och att det är en exponentiell kurva så går det inte att ansluta min mätare till original sensorn!

Om mätaren krävde samma motstånd som sensorn hade vid de olika temperaturerna så skulle det fungera. De skulle också fungera om kurvan var linjär, då skulle man bara behöva lägga till ett konstant motstånd för att matcha "höjden" på skalorna.

RESULTAT: Det går inte.

Hehe blev lite långt inlägg :)