varvar dåligt

tuffare

Medlem
13 dec 2007
16
0
1
Kollat runt på forumet men inte hittat något svar som hjälpt mig.
Så skulle behöva lite hjälp.
Har en Lynx enduro 500 sp -01.
Gick jättebra förra vintern men för några veckor sedan startade den inte.
Provade med att göra rent i förgasarna och passade på att byta stiften, men visade sig att det var soppa torsk för tanken var pajj.
Bytte den och passade på att göra rent i slangarna från tanken till förgasarna. Snål som jag var så har jag inte bytt soppa filter utan blåste bara rent det från skräp och gammal soppa.
Sen startade den upp på tredje draget.

Men nu till problemet.
Den varvar inte upp. går bra på tomgång men när man gasar på lite så varvar den upp lite sen hoppar den lite (svårt att förklara). Den känns nästan som att den inte orkar och hostar eller studsar i varven. Sen söker den en hel del, fast vet inte om de var för att den stått ett tag eller om det är del av problemet.

Funderat om jag borde skruva på förgasaren men känns som att den gick ju bra på den inställningen förra året.
Och så har jag inte hittat någonstans där det står hur förgasarskruvarna ska vara inställd så känns lite osäkert att skruva på det då.

Har oxå gjort ren avgasventilerna (om de nu heter så, de svarta locken med röd skruv på avgas sidan av motorn).

Tacksam för svar.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
kolla om desslampan blinkar när du har startat, den bryter tändningen vid 3000 varv, bara skruva på ploppen till dessen så brukar det gå. om du har dess sitter på 6-7-800 iallafall? röd lampa bredvid hastighetsmätarn.
 

tuffare

Medlem
13 dec 2007
16
0
1
Tack, ska kolla upp det imorgon.
Gärna fler förslag medan man ändå håller på och skruvar.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
nästa steg är att kolla om den får bensin o att tändstiften har gnista kolla efter brännmärken i tändhattarna dom kan bli dåliga, kolla att avluftningen till tanken funkar, men det brukar mest störa vid fullgasning eller när man kört ett tag. du kan prova att sätta på choken o gasa samtidigt går den bättre får den för lite soppa går den lika dåligt eller dör kolla tändstiften bör då vara dyngsura o då får den soppa som den ska. vet inte vad du menar med att den söker en hel del?
 

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Låter som att den får för lite bränsle.
Trasig bensinpump, stopp i slangarna, skit i förgasaren etc.
Dåligt bränsletryck då kan den få på tomgång men dör till så fort du rör gasen
 

tuffare

Medlem
13 dec 2007
16
0
1
Hehe, Röker skulle det stå :)
Tack bra tips. kollade på stiften innan jag skruvade igår och då såg de nya ut förutom att de såg ut att va lite lös sot och en massa bensin på dom.
Avluften i tanken ska bara vara ett hål där den får in tanken va? i så fall är det kollat.
Ska testa och choka samtidigt.
Ny statoil bensin i den.
Slangarna är kollade och förgasarna och soppa pumpen, fast den vet jag dock inte hur den ska kännas. antog mest att den var ok för fick lite respons när jag blåste i den.

En till fråga.
Bess är väl den grejen mad gummi plutten som man måste ha för att starta (typ)?
ok det är så, är då proppen den lilla gummigrejen?
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
dessen är gummiplutten med telefonsladd ska sitta ett metallbleck inne i den, är ett stöldskydd, brukar glappa lite så man får röcka på den så den får kontakt. ryker gör alla motorer när dom startas kalla, tvåtaktare extra mycket på grund av oljeinblandning. avluftningen brukar vara ett litet plaströr innanför tanklocket som går till en gummislang som mynnar ut vid styret eller där ikring gummislangen kan vara klämd eller tät men då blir det undertryck i tanken så den pyser till när man öppnar tanklocket.
 

tuffare

Medlem
13 dec 2007
16
0
1
Nu jädrar startade den, wohoo :)
Lite pinsamt att säga varför, men någon kan ju ha nytta av det i framtiden så.
Snåljudas (jag) bytte soppfiltret.
Fast jag pillade ju oxå på dess:en så vet inte helt säkert vilken av de som gjorde det.

Tack för all bra hjälp, förslag och förklaringar. Det hjälpte. Tack för att ni finns, det hjälper såna som mig mer än man kan tro så tack alla fina människor :D
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Troligtvis dess:en om du fick upp den i ca 3000varv innan den sedan börjar misstända...
Den går fint under det, men börjar misstända totalt vid 3-3500rpm.
 

tuffare

Medlem
13 dec 2007
16
0
1
Kan ju ha varigt så, får hoppas det. För då var det inte min snålhet som satte stop för att den inte varvade upp.
Men hur fungerar dessen så, för den lär ju känna av att knoppen är där annars startar den väl inte?
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
dessknoppen har ett chip i sig som mpem-boxen känner av så du måste ha rätt knopp annars varvar den bara upp till ca 3000 varv, tappar du bort knoppen måste du programmera en ny hos åf. metallbrickan som syns i botten är bara för att få bättre kontakt, chipet sitter under den, min har jag satt en kattstrypare runt o har mindre problem efter det, före var jag tvungen att skruva på den varje gång jag starta, nu är det bara om jag tar bort den. härligt att det löste sig.
 

escapade 67

Aktiv medlem
2 jul 2010
99
0
6
ja längst ner runt gummit, om du tittar in i gummihatten så är det som en kant som håller den på plats den börjar glappa lite med åren så det brukar hjälpa om man hjälper till med något att hålla den på plats, kattstrypare funkar för mig, går säkert med annat typ tejp, slangklämma.