Variatortips Iq rr sökes

jacket_89

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
Hej!

Har en iq rr och skulle gärna vilja ha tips på någon bra variator setup! Tycker den känns lite slö som det är nu, funderar även på slp pipa o burk! tips på variatorsetup med pipan uppskatts oxå utifall att de gör sån pass skillnad så det behövs annan!

Är inte så där jätteinsatt i variatordjungeln så vore bra om nån kunde förklara vad som händer om man byte fjädrar till hårdare/mjukare m.m

svara i tråden lr med pm!

//Jakob

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
om vi säger såhär.. de är samma variatorsetup fastän du har pipa eller orginal då singelrör ger kanske 4-5hk på sin höjd.. kanske bättre gassvar..vilket jag tycker är riktigt dåligt för de priset man betalar för den...
känns mer värt att lägga på Vforce istället.. sen en lila fjäder i variatorn och dreva ner den 4 kugg från original så kommer den nog gå som ett spjut;)
med lila fjädern får du tillslagsvarv kring 5500... kan åkte till garaget när ja blir frisk å kika vad ja har för vikter i min... dock tror ja att dina nuvarande vikter funkar hur bra som helst..

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Jag försökte också få fram något men alla verkar ju så hemliga. Fler som har tips på vikter och fjädrar? Eller måste man ha ny helix (?) men andra ramper osv. för att det ska ge något? Kan inget om detta..

Error^

Välkänd medlem
5 nov 2007
366
0
16
www.pixbox.se
Köp ett variatorkit med ställbara vikter så är det bara att prova sig fram vad man själv tycker är bäst för just din skoter och körning

jacket_89

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
okej på så vis.. tror du att byta reedsen kan ge samma effekt som singelröret? eller ger mer för pengarna? har fått ett hyffsat pris på pipa men blev osäker nu när du säger så där! va blir det för skillnad mer än tillslagsvarvet? lr är det bara vad fjädrarna ändrar. start o slutvarv.. som sagt jäkligt dålig på variatorer!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jaru.jag körde med 440motor i min i vintras..och polarn har en 09as RR med SLP rör och tillhörande burk..så testade vi över en skö,den är kanske6-700m lång..jag smekte han hela vägen tills min sluta varva såklart då en 440 enbart går kring 120blås..

en annan polare har enbart Vforce på sin och ingen pipa..den är ungefär lika effektmässigt när man jämför..
så enligt mig.lägg pengarna på ett par vforce och tanka skotern för resten=)

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
jaru.jag körde med 440motor i min i vintras..och polarn har en 09as RR med SLP rör och tillhörande burk..så testade vi över en skö,den är kanske6-700m lång..jag smekte han hela vägen tills min sluta varva såklart då en 440 enbart går kring 120blås..

en annan polare har enbart Vforce på sin och ingen pipa..den är ungefär lika effektmässigt när man jämför..
så enligt mig.lägg pengarna på ett par vforce och tanka skotern för resten=)
måste ha varit nåt allvarligt fel på den rr:en.. se över förgasarbestyckning oxå..mkt fet från fabrik. V-force är helt bortkastade pengar på en helt i övrigt std maskin, du kan få 1-2 hk om du har tur, lite extra gassvar.
köp singel röret, du sparar en hel del vikt oxå. ändrar man motorkaraktären måste man självklart möblera om i variatorerna.

vad är en "lila fjäder" om jag får fråga????!! känner inte till att det är en polaris fjäder iaf..vad är det för start och sluttryck på den?

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
om vi säger såhär.. de är samma variatorsetup fastän du har pipa eller orginal då singelrör ger kanske 4-5hk på sin höjd.. kanske bättre gassvar..vilket jag tycker är riktigt dåligt för de priset man betalar för den...
känns mer värt att lägga på Vforce istället.. sen en lila fjäder i variatorn och dreva ner den 4 kugg från original så kommer den nog gå som ett spjut;)
med lila fjädern får du tillslagsvarv kring 5500... kan åkte till garaget när ja blir frisk å kika vad ja har för vikter i min... dock tror ja att dina nuvarande vikter funkar hur bra som helst..
Vforce kostar väl 2-3k om han köper nytt och ger max någon häst samt bättre gassvar? Men jag håller med om att singelpipa på främst 600 inte känns sådär fruktansvärt prisvärt heller, efefktmässigt iaf, sen sparar man väl några kilo men...

Sen vet jag om du har drevat ner den TS? RR är rätt högt drevad, har inte kört någon själv men asker kör istortsett RR drevningen på sin 1200, vilket säger endel... Så beroende på hur du menar med slö, vid start eller linjärt upp genom hela registret? Skulle dreva ner till att börja med iaf och fortsätta därifrån beroende på hur den känns efter...

jacket_89

Medlem
1 jan 2000
20
0
1
den är som seg.. trycker man på gasen så händer inte allt på engång! är väll främst vid start man känner det, men är lite över hela registret, känns inte som att det kommer som man vill när man trycker på gasen!

dreva ner hade jag faktiskt tänkt göra, men frågan är hur mycke man kan gå ner i drevningen? vill hellst slippa byta kedja =)

satt o funderade på justerbara vikter oxå, typ heavy hitter lr liknande kan det vara något tro?

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
måste ha varit nåt allvarligt fel på den rr:en.. se över förgasarbestyckning oxå..mkt fet från fabrik. V-force är helt bortkastade pengar på en helt i övrigt std maskin, du kan få 1-2 hk om du har tur, lite extra gassvar.
köp singel röret, du sparar en hel del vikt oxå. ändrar man motorkaraktären måste man självklart möblera om i variatorerna.

vad är en "lila fjäder" om jag får fråga????!! känner inte till att det är en polaris fjäder iaf..vad är det för start och sluttryck på den?

negativa nisse var i farten här då..

om jag säger såhär.hans farsa är mekare på TT trading här i kiruna som är ÅF för polaris..så tror dom har något koll på hur maskinen ska bestyckas.och den blöddrar INTE..
och den är nerdrevad 2kugg som är vanligast att man gör.
de är bara så att ett singelrör gör inte mkt mer än 2-3hk heller på en oportad motor.
eller vad påstår du att ett singelrör ger?

jaru om jag så visste vad de är för start och sluttryck..fjädern satt på variatorn när jag fick motorn.. funkar då förbannat bra iaf.

sen kan ja även komma med att min andra polare som även han har en 09as RR men har ORIGINAl bestyckning, han har Vforce3, och den är inte ens nerdrevad, den är jämnlik med den med singelrör.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
den är som seg.. trycker man på gasen så händer inte allt på engång! är väll främst vid start man känner det, men är lite över hela registret, känns inte som att det kommer som man vill när man trycker på gasen!

dreva ner hade jag faktiskt tänkt göra, men frågan är hur mycke man kan gå ner i drevningen? vill hellst slippa byta kedja =)

satt o funderade på justerbara vikter oxå, typ heavy hitter lr liknande kan det vara något tro?

två kugg kan du dreva ner utan att behöva byta kedja..
sätt ett V-kit så kommer de bli en annan maskin oxå

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
negativa nisse var i farten här då..

om jag säger såhär.hans farsa är mekare på TT trading här i kiruna som är ÅF för polaris..så tror dom har något koll på hur maskinen ska bestyckas.och den blöddrar INTE..
och den är nerdrevad 2kugg som är vanligast att man gör.
de är bara så att ett singelrör gör inte mkt mer än 2-3hk heller på en oportad motor.
eller vad påstår du att ett singelrör ger?

jaru om jag så visste vad de är för start och sluttryck..fjädern satt på variatorn när jag fick motorn.. funkar då förbannat bra iaf.

sen kan ja även komma med att min andra polare som även han har en 09as RR men har ORIGINAl bestyckning, han har Vforce3, och den är inte ens nerdrevad, den är jämnlik med den med singelrör.
vem säger att en åfare bestyckar en maskin rätt? den här motorn kräver glödhet rör för att vakna till liv.
tycker du att du tillför någon vettig information till honom genom att säga att han ska köpa en "lila fjäder"?? ska han gå in till sin åfare och säga d? två säsonger på RR:en i back sm.. vill han ha en bra variatorsetup kan han pm:a mig..tänker inte lägga ut nåt på det här forumet för det håller så förbannat låg klass ibland.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
IQ600RR

vem säger att en åfare bestyckar en maskin rätt?
den här motorn kräver glödhet rör för att vakna till liv.
tycker du att du tillför någon vettig information till honom genom att säga att han ska köpa en "lila fjäder" ??
ska han gå in till sin åfare och säga d?
två säsonger på RR:en i back sm..
vill han ha en bra variatorsetup kan han pm:a mig..
tänker inte lägga ut nåt på det här forumet för det håller så förbannat låg klass ibland.
:rock: Håller helt med dig thewayout !
Det finns ett par personer på detta forum som tycks ha gjort till sin livsuppgift att jaga flest antal poster men med inget
eller tom felaktigt innehåll !! :mad:
Vissa personer skriver i tråd efter tråd en massa Troenden och Antaganden hit och dit. :mad:
Till ER som känner sig träffade, Håll er borta ifrån trådarna !
Ni ställer till en massa oreda ute bland folk !

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Vad gäller förgasarbestyckning av IQ600RR ( 2009 ) så vet jag flera maskiner som tom original levererats till kund nedbestyckade till 380 i huvudmunstycke för att funka då original bestyckningen är helt galen stor
vilket bla leder till att pipan inte når optimal temp.....

.

Vicke

Välkänd medlem
29 mar 2007
274
0
16
Sv: IQ600RR

Vad gäller förgasarbestyckning av IQ600RR ( 2009 ) så vet jag flera maskiner som tom original levererats till kund nedbestyckade till 380 i huvudmunstycke för att funka då original bestyckningen är helt galen stor
vilket bla leder till att pipan inte når optimal temp.....
Menar du dom som såldes med SLP-pipa eller RR i allmänhet?

Vad sitter annars för huvudmunstycken original?