Variatorkrångel Enduro 600 -98

Bjuppen

Medlem
1 jan 2000
6
0
1
Har en lynx Enduro 600 -98. Den är svårstartad och det verkar som om remmen är för kort. Mattan liksom "hänger med " när man rycker i snöret. Tittade på säkundären och såg att remmen verkar ligga väldigt högt. Undrar nu hur högt den bör ligga i förhållande till skivorna?? Ligger nu ca 1,5 mm över. Tack å hej!
 

steffemelloydn1

Semi PRO sledder
1 jan 2000
69
0
0
Piteå Sverige
Schimsa isär skivorna

Jag skulle tro att du borde schimsa isär sekundärvariatorns skivor. Remmen bör inte ligga mer än max 0,5 mm över skivorna. Om den ändå drar bör du kolla axelavståndet mellan primär- och sekundärvariatorn. Kolla i handboken vad det ska vara.
 

lars

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.496
0
16
primären

Det är inte schimsat på den modellen men det sitter 3 st justerskruvar på kåpan som du justerar isär grejjerna med.
 

jojja

Medlem
1 jan 2000
22
0
1
hmmm...

jag har en lynx rave 670 och jag fick en gång samma problem då var det en bult i primär variatorn som skruvat upp sig så att den inte kunde stänga vet ej hur det är i ditt fall men det är en möjlighet....
 

leif_s

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Enkelt att fixa!

Det där är jättelätt att fixa! Se först till att du har rätt längd och bredd på remmen, om den är alltför sliten, byt den! De där 3 justerskruvarna justerar avståndet mellan skivorna, ju mer du skruvar in de ju större avstånd mellan skivorna, och ju mer åker remmen ner, vilket innebär att den inte kommer att "ligga på" när du startar...

Helst ska du kunna hissa upp skotern och köra lite så att remmen lägger sig rätt, sen kan du justera, och köra lite till så att du ser att det blir bra! Se bara till att du inte bromsar när du ska få stopp på mattan, för då åker remmen ner lite grann! 1 mm över skivorna brukar vara lagom, men det skiljer sig lite från skoter till skoter! Justera in den så att skotern inte vill åka iväg på tomgång när du står i en nerförsbacke t ex!