Variatorkit Freeride

Stroem

Medlem
9 feb 2014
35
0
1
Piteå
Har funderat på ett variatorkit till Freeriden 146" 2014.
Den är nerdrevad 2 kugg enligt försäljaren (har inslagsvarv på typ 3900)
Jag vill ha ett kit som gör att den går vassare i snön men ändå går att köra på våren som "pimpelskoter" utan att den ligger i toppvarv efter leden.

Ökar bränsleförbrukningen med ett vkit?
Tips på vkit?

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Har funderat på ett variatorkit till Freeriden 146" 2014.
Den är nerdrevad 2 kugg enligt försäljaren (har inslagsvarv på typ 3900)
Jag vill ha ett kit som gör att den går vassare i snön men ändå går att köra på våren som "pimpelskoter" utan att den ligger i toppvarv efter leden.

Ökar bränsleförbrukningen med ett vkit?
Tips på vkit?
Du skriver att du har ett tillslagsvarv på 3900, om det stämmer så bör du nog riva och kolla vad det sitter för variator delar i nu. Kanske det sitter annat i redan. För tillslagsvarvet bör nog inte ligga så högt orginal.

Stroem

Medlem
9 feb 2014
35
0
1
Piteå
Du skriver att du har ett tillslagsvarv på 3900, om det stämmer så bör du nog riva och kolla vad det sitter för variator delar i nu. Kanske det sitter annat i redan. För tillslagsvarvet bör nog inte ligga så högt orginal.
Går inte tillslagsvarvet upp då den är nerdrevad?

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Drevningen styr bara över hur fort mattan ska snurra. Variatorn jobbar bara utifrån sin egen setup. Jag tycker absolut du ska titta efter vad du har i den. Kanske någon bytt något i den. Eftersom den var omdrevad. Helixen kan du ju titta på direkt. Orginal står det 40xt på den. Men kanske det bara är bytt i primären också...

Stroem

Medlem
9 feb 2014
35
0
1
Piteå
Drevningen styr bara över hur fort mattan ska snurra. Variatorn jobbar bara utifrån sin egen setup. Jag tycker absolut du ska titta efter vad du har i den. Kanske någon bytt något i den. Eftersom den var omdrevad. Helixen kan du ju titta på direkt. Orginal står det 40xt på den. Men kanske det bara är bytt i primären också...
Ok ska o skotta bort snön runt portarna så jag ska titta på det. Är det något mer jag kan se direkt utan att riva?

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Ok ska o skotta bort snön runt portarna så jag ska titta på det. Är det något mer jag kan se direkt utan att riva?
Bara numret på helixen, möjligen om du har en piratfjäder i sekundären så kan du se färgen.
Originalfjädrar är svarta med ett nummer på och det ser du inte utan att riva.
Primären måste du riva helt för att se vad som sitter i.

Stroem

Medlem
9 feb 2014
35
0
1
Piteå
Nu måste jag rätta mig. Hade för mig att inslagsvarv låg på 3900 men det låg på 2900-3000 då jag provade nu. Står 40 XT på helixen och sekundärfjädern är svart så då torde va de original. Tyckte dock muttrarna på primären såg skruvade ut men dom kanske lossar den på service?

Pratade med brorsan som kan mer än mig iallafall, o han sa att största skillnaden är att byta ramper, fjäder osv i primären, och att byta fjäder o helix i sekundären har mindre verkan?

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Den borde ha högre tillslagsvarv än 3000 med orginalbestyckning. Om minnet inte sviker så har summit 3200 och freeride har hårdare fjäder med lika ramper och borde därför ha minst 3600. Jag skulle ha börjat med att kolla vad som sitter i. Är det orginal så är det absolut billigaste att sätta i gröngrön sekundärfjäder. Maskinen blir lite rappare med bättre backshift men fortfarande pimpelskotersnäll att köra, dock har jag bara varit med att testa det på två maksiner och båda var FR 137 som tyvärr inte hade gått genom hela inkörningen. Annars skulle jag nog slänga iväg ett mail till ibackshift och berätta vad du söker.