Variatorkit Boondocker DS?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Kolla rullarna i primären! Påståendet från BRP att P-driven är "Långlivad och underhållsfri" är skitsnack!. Har den gått 350 mil så törs jag nästan svära på att rullarna börjar gå ordentligt trögt om dom inte smorts. (jag tycks minnas att jag var tvungen smörja första gången efter två säsonger, dvs ca 250 mil, kommer att smörja upp rullarna på nya skotern direkt inkörningen är klar och jag börjar variatorgreja med den))

Rullarna går ta ut med variatorn kvar i skotern, köp smörjverktyget, skruva dit en smörjnippel i verktyget och smörj med vad fett du har i smörjsprutan hemma! Det kommer garanterat härjas på här om att du måste smörja med hejsanhoppsansvindyra ISO-fettet som ramlagren smörjs med på många Rotax men det går hur bra som helst med vilket bra smörjfett som helst! Vilket fett som helst är bättre än inget fett!!
Tar du isär variatorn så besikta de stora "plastrullarna" och pinnarna dom sitter på också! (bör inte hunnit bli något där än men man vet ju aldrig)
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Jag smörjer inför varje säsong även om det körts lite och det behövs verkligen.

Kanske är klokt att ta isär primären oavsett om du fått in remskrot vid nån remsprängning. Kolla vad det sitter för ramper i den.
 
Reactions: suregom

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag smörjer inför varje säsong även om det körts lite och det behövs verkligen.

Kanske är klokt att ta isär primären oavsett om du fått in remskrot vid nån remsprängning. Kolla vad det sitter för ramper i den.
Precis, jag upptäckte att det behövde smörjas efter två säsonger, behovet hade nog funnits sen ett bra tag vid det laget!
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Kolla rullarna i sekundären också. Kom på en XM jag bråkade med för nått år sen där ena rullen var borta och alla delar från den lyckats ta sig ut. I regel när nån rulle går sönder så kilar det fast helixen så variatorn fastnar utväxlad.

Vad är det för färg på sekundärfjädern i modshop kittet, gul? Isåfall är den jättehård så nog fan ska den varva. Helixen i deras kit TROR jag är 44/40.
 
Reactions: suregom

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Yes hade en rulle i sekundär som pajade ifjol, då satte i jag i modshop kitet å high torque rullar när ja liks var isär med det, ganska säker att de var gul fjäder, kan kolla ikväll.
 
Reactions: snötoken

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Får be om ursäkt till silly bear att ja kapat tråden men nu har jag provat lite mera.
Setupen är : original primär med lättare viktpinnar( 15.2 gram var mot 16.9 original) på klicker 4. och i sekundär modshop helix med gul fjäder.
Nya 571 remmen ligger varvet på 8000 nu, med inkörd ultimax 8100.
Maskinen går bra men nånting är det som inte stämmer. när maskinen gått 70 mil så låg varven på 8000rpm med 531 rem, original primär 16.9gram viktpinnar på klicker 2. med rak 40 helix å svart fjäder som satt original.

Får plocka isär primären och kika, vad är det för smörjverktyg man behöver? :)