Variatorkalibrering/recall på Freeride -11

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Hej

Funderingar på nästa års maskin o tankarna går lite i Freeride -11 då dessa börjar komma ner till vettiga nivåer. Har läst om alla remproblem med dessa och undrar om det byts till " Sea level deep snow" kalibrering på -11 på garantin eller åtgärdas inte variatorerna på garantin överhuvud taget?
Är det så illa som man läser att det flyger remmar hit och dit? Känns ju obra att ha ett remkonto på 7 000 på en säsong.
Vissa säger att det funkar och vissa inte -har det med körstil att göra eller är maskinerna olika?

//E

P.G

Välkänd medlem
10 aug 2010
359
1
18
Sundbyberg
Jag tror det var lite olika saker som spelade in, variatorkalibreringen kanske mest, jag vet inte. Jag åkte med variatorkit i stort sett från början och körde hela säsongen på originalremmen. Hade också satt på vents redan från start. Sen i år shimsade jag ut sekundären 3mm och efter 20-30 mil fransade sig till slut remmen. Det bör tilläggas att jag den dagen fastnade ett par gånger, host host, sjukt mycket snö har vi och jag satte mig bland annat i ett myrdike och försökte tokgasa mig lös istället för att använda spaden/knoppen.

134 mil tog jag mig ändå. Kör även med 12:ans variatorskydd, räddar ju också sidokåpan när man lägger omkull den.

Vad jag vet finns det ingen uppdatering, men antingen köper du grejerna via USA eller så ett variatorkit av någon. Själv åker jag på DJ och 441 rampen och är supernöjd, annars låter det ju som Diablo här på forumet har ett bra kit också, lite högre prisnivå men hörs sänka remtempen ganska ordentligt enligt vad som sägs. Men då ska du helst inte ha 21/49 drevningen om jag inte minns fel.

Last edited:

800PSR

Välkänd medlem
28 feb 2009
1.476
2
16
Vikmanshyttan
Jag har för mig att det finns ett servicemeddelande som säger att "om kunden har problem eller önskar skall sealevel deep snowkalibreringen monteras".
Det finns ingen recall. En recall är obligatorisk och beror oftast på att det kan orsaka fara/skada om det inte åtgärdas

Diablo Racing

Välkänd medlem
4 jan 2011
570
3
16
Boden
Jag tror det var lite olika saker som spelade in, variatorkalibreringen kanske mest, jag vet inte. Jag åkte med variatorkit i stort sett från början och körde hela säsongen på originalremmen. Hade också satt på vents redan från start. Sen i år shimsade jag ut sekundären 3mm och efter 20-30 mil fransade sig till slut remmen. Det bör tilläggas att jag den dagen fastnade ett par gånger, host host, sjukt mycket snö har vi och jag satte mig bland annat i ett myrdike och försökte tokgasa mig lös istället för att använda spaden/knoppen.

134 mil tog jag mig ändå. Kör även med 12:ans variatorskydd, räddar ju också sidokåpan när man lägger omkull den.

Vad jag vet finns det ingen uppdatering, men antingen köper du grejerna via USA eller så ett variatorkit av någon. Själv åker jag på DJ och 441 rampen och är supernöjd, annars låter det ju som Diablo här på forumet har ett bra kit också, lite högre prisnivå men hörs sänka remtempen ganska ordentligt enligt vad som sägs. Men då ska du helst inte ha 21/49 drevningen om jag inte minns fel.
Jag köpte mig en beg 12as free146" för en tid sedan mest för att vi har duktigt med snö och det ser fö... roligt ut när dom kör. Har nu testat fram en ny lösning runt 21-49(alt 19-45) som enl mig är kanon, om inte det bästa jag har gjort hittils. /christian

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Så det verkar vara lite som ett lotteri om maskinen tar rem eller inte -det kan väll ändå bara bero på linjering och/eller körstil?
Hur är skidtrycket på dessa jämfört med renegade BCX ? -gillar inte maskiner som håller ner skidorna för mycket, kommer jag bli nöjd med en Freeride då?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tror det hänger en del på användaren också om remmar håller.
Finns dom som aldrig spänner en rem, varmkör en rem osv...
Jag kollade även momentstoppen på min ganska direkt efter leverans, den var ganska löst justerad så att motorn kunde vrida sig en del, enkelt att justera så motorn sitter mer still...
Men det som nog behöver göras är att flytta ut sekundären 3-4mm alt. köra flytande som jag gör.
Nerdrevade ska dom vara efter servicebulletin.
Sedan är det nog bra med några andra grejer i variatornerna med, tjata till sig samma grejer som sitter i 2012 eller ett V-kit från tex DJ eller Diablo.
Kör med ett från DJ nu i år, har kört hårdare i år med den än jag gjorde i fjol, men remmen håller bra. Går kallare...

BCX har ju kopplad boggi som inte vill lyfta på skidorna, på summitarna är det ju okopplad som gör att den lyfter mer på skidorna.
På 2011 FR sitter bakre saxen längre bak än på 2012, så den lyfter nog lite mindre tror jag, har inte testat 2012 så jag kan egentligen inte uttala mig om skillnaden.
FR 2011 lyfter skidorna lite lagom, den reser inte rakt upp hur som helst.
Tycker det är lagom, det kan vara fränt att åka på rullen hur som helst, men när man klättar är det ingen höjdare om maskin står rätt upp hela tiden...

Malgomaj

Välkänd medlem
13 apr 2009
625
0
16
Hammarby
Det finns ju också två nivåer på boogieinfästningen. Original sitter den i det nedre hålet vilket gör att den håller ned skidorna lite extra. Så det går bra att få den att gå på rullen om det känns viktigt. Själv försöker jag ha ett lagomt skidres på ca 30-40 cm så man kommer över stick och sten men en skoter som går med skidorna i skyn har jag ingen användning av.
Jag åker också på min första rem och har kört ca 150 mil och den är någon millimeter smalare nu än då den var ny men inga fransar.
I år har jag kört hårt och 90% lössnö som vi har i mängder i inlandet och har verkligen gått och väntat på att den ska explodera men det verkar inte bli så.
Min drevades ned i fjol och i år fick jag ett DJ kit som gjorde viss skillnad. Inte så mycket på remtempen men allmänt bättre rakt över som ett kit ska va. 12:ans variatorskydd verkar också ha viss effekt. Man får en varm vänster fot om inte annat.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
146" Freeride 2012 lyfter skidorna mycket mer än 2011 154"
Sen beror det ju helt klart på hur den är inställd, Jag kan ju få 146an att hålla ner skidorna hela tiden och jag kan få en BCX att lyfta skidorna jättelätt.
Just freeride 154 är väldigt trevlig eftersom den håller ner skidorna bra.

Nerdrevning gjordes på de maskiner som käkade rem, det beror alltså på vem som kör maskinen om den är nerdrevad eller inte.

Variatorskyddet som sitter på 2012 gör skillnad, troligtvis inte speciellt mcket på remtemperaturen men det håller snön borta, kör man i puder så samlas det lite för mycket snö vid variatorerna men på 2012 freeride är det heltorrt, att tänka på om man monterar det på en 2011 eller äldre är att man borde bygga ett litet stöd för att inte skyddet ska ligga mot variatorn när man lägger maskinen på sidan, kolla på en 2012a så ser man att det finns ett stöd ingjutet i fotholken.

Köper man en begagnad 800 så tycker jag att man borde överväga att budgetera in ett variatorkit redan från början.
Oavsett märke finns det väldigt mycket leenden att hämta i bättre variatorkalibrering än den som sitter i från fabrik.

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Är inte ute efter att åka rulle utan jag vill ha en maskin som inte känns "tung" i framvagnen om ni förstår vad jag menar.

Sen kommer jag in på ett litet sidospår och det är att jag nu även börjat funderar på Summit X 146" 800 -11 Hur är dämperiet på dom funkar det uteslutande i puder eller kan man åka led med dom också, till nöds alltså

sarrow

Välkänd medlem
1 jan 2000
316
0
16
Gagnef
Vart beställer man ett bra variatorkit till en freeride 800 -11 ?? Tacksam för snabbt svar =)