variatorfråga

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
kan någon förklara dom nedsänkta bultarna som sitter på variatorn och är markerade 1-5? kan jag sjustera inslaget med dom eller är jag helt fel ute?
 

zap

Välkänd medlem
1 jan 2000
128
0
6
tra

inslagsvarvet ändras inte,däremot toppvarvet-lägre siffra=lägre varv,högre siffra=högre varv.
hårdföre och kallt ute(skotern går lätt)prova med 1:an=max ax.plusgrader,ospårat eller liknande så kanske du måste gå på 6:an för att skotern ska orka varva ut.
ta reda på vilket varvtal maxeffekten ligger på och ställ variatorn efter det.
 

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
ohoj

har testat lite nu... är nere på 2:an och tänkte prova om 1:an gör nån större skillnad. från6:an till 2:an var det iaf stor skillnad i topphastighet... fick jag bara fanstyget att varva ur nu så var allt bra..

någon som kan lämna en beskrivning på hur man kollar förgasarnas inställning?
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Varv

Hur mycket påverkade det toppfart respektive varv i samma fart? nyfiken..
 

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
bra fråga

ca 15km/h och ca 300rpm... allt tyder på att jag får lämna in den för att hitta varven )= ... varvar bara strax över 7000
 

Evilabe

Aktiv medlem
1 jan 2000
68
0
6
Taskigt...

Berätta gärna hur det gick sen.. har ju samma motor fast dubbelpipor å ska troligen joxa lite i variatorn.. fast mitt problem är ju övervarv när det går för lätt, som sagt säg gärna hur det gick å vad de tar för justering // Anders
 

Goatfactory

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
inte ännu..

<center><font size="1" color="#ff0000">Meddelandet senast ändrat den Jan-24-02 Kl 04:21 AM (GMT)</font></center>

ähh orkar nog inte lägga ut pengar... jag sätter i original bestyckning och kollar komp mm. om inte det ger klarhet i problemet så får det vara. jag tänker ändå köpa en ny skoter till nästa vinter... jag tänker skänka bort den till morsan å hon ska inte åka så fort iaf *S* .synd på den nya mattan och engandämparna bara )= hon lär ju inte utnyttja dom!



 

anti

Aktiv medlem
1 jan 2000
54
0
1
Gällivare Sverige
RE: bra fråga

nar du vdider ner de skruvarna så är d samma sak som att vrida ner varven, 1 steg på skruvarna ger ca 200rpm...man ska inte behöva ställa om skruvarna beroende på före om det är så ni gör så är ni och cyklar..hitta en variator bestyckning som funkar som den ska...de flesta modeller ska ha steg 3 på skruvarna om man inte bytt fjäder eller någe sånt

Mvh