variator

ArcticZL600

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Uppsala Svedala
mjukare fjäder...

ger ett lägre tillslagsvarv. Du kan även sätta tyngre vikter för att sänka ytterligare, tror jag om jag inte tänker fel nu, men det borde bli så. De slungas ju ut av centripetal-kraften, men det beror iof sig oxå på var masscentrum ligger på vikterna.

Om den redan nu växlar ut fullt vid maxvarv kommer dock inte något av ovanstående ge lägre maxvarv. Du kan kolla om den växlar ut fullt genom att rita med tusch på insidan av remskivan och köra. sen kollar du hur mycket som är kvar av strecket.

Om den växlar ut fullt, måste du nog gå på sekundären eller dreva för att sänka maxvarvet.

Mvh /D
 

Lynx_Racing

Aktiv medlem
1 jan 2000
50
0
1
Gällivare turkiet
ok

den övervarvar med ca 400 rpm, så det var dom jag tänkte få ner till kanske 1-200. för det är väl inte så bra för motorn om den övervarvar så mycket.

jag var tvungen att byta variator förra året så med den jag slängde på fick den ett tillslags varv på ca 5000 och det är lite väl högt.

jag är inte helt 100 på att den varvar ut helt, om jag ritar ett streck över hela variatorn så hur långt ifrån kanten ska vara kvar då?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Hmm...

Innan man börjar prata om 400 varv/min hit eller dit så bör man nog kolla varvräknarens kalibrering.
Enklaste sättet att göra det är att göra ett stort och tydligt märke nånstans på variatorn och sedan lysa på det med ett lysrör som matas från elnätet (50 Hz). Du kommer att få stroboskopeffekt så det ser ut som om märket står stilla vid 1500, 3000, 4500, 6000 varv/min.