Variator sks700

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Jag köpte en Polaris i höstas,det är en sks700-02 som varvar 8700 vid fullgas men max effekt ligger vid 7950 enligt bromsningen. När jag ligger och åker lätt efter leden i 40-60 så varvar den 6000-6500, är inte det för mycket? Vad ska jag göra för att få ner toppvarvet? (Skotern har gått 120mil)
 

snowblast

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
46
Docksta sverige
variator sks 700

En sks 700 -02 tror jag ska varva ca: 8200 rpm på fulla spjäll.
Din varvar för mycket och jag skulle kolla upp variatorerna då dom
kan orsaka många problem.
Går den så fort som den ska???
Ligger tillslagsvarvet på ca:4000 rpm???
Är bestyckningen i variatorerna orginal???
Har den alltid varvat så mycket???
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Tillslaget ligger på ca 4500. Jag köpte skotern beg. och förra ägaren sa att han inte rört motorn. Det jag gjort är att den varit på M-performance för bestyckning och bromsning.Jag har kört ca 150Km/h men den drar fortfarande då, så det verkar vara ok. Har funderat på om man ska byta vikter i primären, men vad ska man isf. sätta dit? :confused:
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Peggan skrev:
Tillslaget ligger på ca 4500. Jag köpte skotern beg. och förra ägaren sa att han inte rört motorn. Det jag gjort är att den varit på M-performance för bestyckning och bromsning.Jag har kört ca 150Km/h men den drar fortfarande då, så det verkar vara ok. Har funderat på om man ska byta vikter i primären, men vad ska man isf. sätta dit? :confused:
Skulle jag oxå vilja veta. på 99:an var det 62g vikter och almond/red men eftersom det sitter 58g orginal vet jag inte om det går.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Pratade med Joeströms bil å mek när jag var till fjälls sist och han sa att man sa att på 02:erna var det 2st fel, ves gummit+kåporna skulle bytas och att den e på tok för lite vikter i primären den ska ha 62 el 64 för att komma till sin rätt, toppvarvet bör ej bestiga 7900-8000rpm.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Bra, då har jag lite att gå på till nästa säsong. Förstod att det var för lite vikter. Ska man sätta i en mjukare fjäder oxå? Vad var det för fel på ves-gummina och locken. Gjorde rent ves-ventilerna ganska nyligen och det sakerna såg bra men sotiga ut, gummina var hela också.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
dom gammla "org" locken satt det inte metall distanser i skruvhålen som det gjorde på 03 lätt att dra sönder/vekare/ "kanske" + att tydligen dom nya ves gummi ska vara blåa/ båda min oranga gummi läkte/droppade, men kör så länge du inte har problem med läckage. Han sa dock inget om att byta till en tuffare primär fjäder, utan att det skulle räcka med 64 helst eller 62:s vikter.
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Fick hjälp av Mats på S&N i Orsa att sätta i 64g vikterna förra helgen. Det blev mycket bra, fast det var ett par plus på dagarna, så varvar den precis 8000 på fullt och då åker jag på 600-1100 meters höjd :) Hade tidigare ställt sek.fjädern i hål ett men fick ställa tillbaka den till läge två nu när vikterna var tyngre. Förgasarna är även nerbestyckade 2 steg.
 

Thor

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
0
16
Låter kalas!! ska sätta i dom till vintern, hur blev skotern? den matar väl på en hel del nu kan jag tro 6g skillnad/vikt måste gjort en del? 2steg på huvudmunstycket låter mycket men men....... :rolleyes:
 

Peggan

Välkänd medlem
25 jan 2005
684
0
16
55
Vallentuna
www.superclamp.se
Det matar på fint nu, samt tillslaget är mycket bättre och den spinner inte lika lätt i starten när det är löst före= fastnar ej lika lätt. Toppfart är nog lika, men det var tungt före och varmt nu när jag provade. Få se i vinter hur det blir. Nerbestyckningen gjorde M-performance när dom bromsade den, så det är helt ok, den går lite rikt när det är varmt nu för jag har bestyckat den för 300 möh. Jag är mycket nöjd med den nu, har även justerat ner fjädrarna så den går bättre på guppig led. Få se om det blir pipa och portning till nästa vinter- hade varit kul med 145Hk :)