Variator Skidoo Expedition 600 e-tech -sänka varvtal

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har en Expedition 600 från 2012 (samma maskin som Lynx Commander) som jag skulle vilja få ner varvtalet på då man ligger och touringkör. Variatorerna fungerar klanderfritt vid låg fart och då man drar tungt men skulle vilja att den växlade på mer så man får en lungnare gång på motorn dom ligger och kör på leden.
Den har gått knappt 100 mil så det är knappast en slitagefråga

Någon som vet hur man åtgärdar problemet?
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Vill du växla på mer så kan du tillföra mer vikt på primärvariatorns armar, men det kommer även resultera i ett lägre maxvarvtal.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Tänkte att det kanske finns någon vikt med annan profil som göra att den växlar på bättre, jämför jag med min Arctic Cat XF800 så vid ledkörning i typ 50-60 så varvar den ju ingenting, man bara duttar till på gasen så växlar den på och sen släpper man av och "finåker"
-Det är så jag vill ha det!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
En 600cc måste varva mer i hela botten mellanreg vs en 800a de skiljer minst 1000varv. De blir nog svårt att hitta en ramp som ger lägre varv vid jämn gas och funkar lika bra från start och full gas. Om de vore en vanlig Polaris eller Ac variator skulle jag köpt ställbara vikter för då kan man enkelt ta bort lite vikt i botten o toppen och lägga mer vikt i mitten av vikten då får man lägre varv i mellanreg. Men hur man bär sig åt på en Rotax motor utan att köpa 10-20 ramper och testa sig fram vet jag inte
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Det finns ju ställbara vikter även till TRA, så visst går det att få ner varvet om man lägger lite tid på test o justering.