Variator renov TRA

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Damen har en mach1 1998 som gått 1000 mil och det har börjat kramla om varatorerna.

Vad är det man byter på en TRA ? Vad kostar grejorna ?
Jag har renov arctic varatorer men har noll koll på TRA. Passar avdragaren från 9-bultaren till TRA ?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Förmodligen är det glidknapparna som är slut. De sitter om två st. på varje spindelarm.

Avdragaren fungerar inte.

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
vars köper man dessa saker är det samma variator i en mach 1:a som i en FIII (96)?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Glidknapparna sitter i primären.
Finns ingen spindel i sekundären.

Måste lös med ytterskiva med spindel för att byta dessa - ifall de är dessa som är dåliga.
Rucka lite fram och tillbaks på ytterskivan så ser du ifall det glappar alltför mycket.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Krävs det specialverktyg för att byta glidknapparna i primären ?

På artcics äldre sekundär finns glidknappar, hur är det på ski-doo sekundär ?
Om inte specialverktyg så byter jag även dem om såna finns.

Jag har skruvat en hel del i arctic variatorer, jag tänkte göra en snabbservice på damens mach1 utanför fjällstugan om man klarar sig med en verktygslåda.

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Damen har en mach1 1998 som gått 1000 mil och det har börjat kramla om varatorerna.

Vad är det man byter på en TRA ? Vad kostar grejorna ?
Jag har renov arctic varatorer men har noll koll på TRA. Passar avdragaren från 9-bultaren till TRA ?

Det är allså din skidoo som rasslar,
jag skulle gissa att de är bussningarna i dina rullar som sitter fast på hävarmarna i primärvariatorn.

För att få lös primären så ska du inte behöva någon avdragare.. skruva ut skriven och så är den del du behölver ta lös, lös.
Siter den så in i bängen så kan du behöva avdragaren.

jag förstår inte vilka glidknappar camata talar om?
måste vara missförstånd, "De sitter om två st. på varje spindelarm"
du skriver om Arctic grejjer nu va?

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38

#23 har ingenting med Arctic Cat att göra.
Dessa var, som bilden visar, tidigare fjäderbelastade, men idag är fjädern borttagen (kanske inte på alla) och på vissa (ex. Renegade 1200, där dessa glidknappar smälter av extrem remvärme, vilket ger upphov till enormt rassel) är de tom helt utan o-ringarna.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
59
Täfteå, Umeå
Ok, knapparna och o-ringen kostar 30 dollar. Blir säkert 200 kr hemma men det är det värt om den slitar skramla och att det inte är krångel att byta.

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Ok, knapparna och o-ringen kostar 30 dollar. Blir säkert 200 kr hemma men det är det värt om den slitar skramla och att det inte är krångel att byta.
Inget större krångel.
Har du kollat att det är knapparna som är dåliga?
Det bör isf gå att snurra ytterskivan separat från spindel/innerskivan en liten bit fram och tillbaks.
Ska finnas spår i dem, ifall du tar lös och kollar, och ifall de är bortnötta är knapparna def. slut.