VARIATOR LINJERING

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Är det ingen på detta forum som kan svara utförligt på hur man linjerar variatorerna. Jag har läst dom trådar som går att finna på detta forum men det verkar inte vara någon som egentligen vet hur man gör.


 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Pjuh! Då är det inte bara jag som är dum och inte fattat beskrivningarna då...

Jag har ställt samma fråga utan större framgång, hoppas att du lyckas bättre.

Om det nu är någon som har en pedagogisk beskrivning så skriv gärna också vad det ska vara för mått på min Wildcat -92.
 

diablo666

Välkänd medlem
1 jan 2000
198
0
6
Borlänge Sweden
[Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-03 kl 10:28 AM (CET)][Uppdaterat: Senast editerat den 20-Feb-03 kl 10:26 AM (CET)]Det borde väl en auktoriserad verkstad kunna svara på och respektive mått. Jag tror att det går fortare att få svar på det där än att man frågar på ett forum och trettioelva olika svar. Men hur som helst så ska det skilja x antal mm mellan primärens och sekundären inre skiva, men jag antar att det måttet är olika på resp modeller. Om man lägger ett rakt föremål mellan variatorerna så ser man det. Om det är fel mått så får man schimsa så att måttet blir riktigt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Just det. För att förtydliga det hela lite grann: "shimsa" betyder i det här fallet att lägga brickor innanför sekundärvariatorn (mellan variatorns nav och en ansats på axeln) så att man flyttar den i sidled.

På vissa skotrar ska variatorn sitta stumt på axeln medan den ska ha ett visst spel på andra.

En annan sak man får se upp med är att måttet oftast anges mellan höger sida av den högra skivan på primär - respektive sekundärvariatorn (höger sett i körriktningen).
Om t ex primärvariatorn är bytt till ett annat märke så är det inte säkert att måttet stämmer längre. Det förekommer också att det inte anges något bestämt mått utan att det finns en jigg (specialverktyg) som ska passa att lägga över bägge variatorerna.

Min erfarenhet är att det inte är mycket bättre kvalitet på de muntliga råd man får på märkesverkstäder än de man hittar här på forumet. Det finns alldeles för mycket folk på verkstäderna som hellre gissar än läser innantill i verkstadshandböckerna. Bäst är om man gör sig så bekant på verkstaden att man får bläddra själv i handböcker och servicemeddelanden.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
OK, så sekundärens innersida ska vara förskjuten visst mycket till vänster i förhållande till primärens innersida, om man ser det hela bakifrån.
Men ska dom vara helt parallella?, jag tänkte att motorn vrider sig väl lite när man drar på...

Inte nån som har måtten till min wildkisse?
 

Hedman

Medlem
1 jan 2000
12
0
1
På min gammla järngris (Lynx GLS)
Lägger jag ett plattjärn från sekundären till
primären och mätter avståndet från plattjärnet till primärens indre skiva längst bak och längst fram på skivan och då skall avståndet vara 1mm större fram.
De funkar då för mig.
MVH Tomas
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Sekundäraxeln ska alltid vara parallell med motorns vevaxel. Men hur mycket skivorna ska ligga "på sidan om" varandra beror på hur koniska de är, hur sekundärvariatorn är gjord etc. Syftet med inställningen är att remmen ska gå rakt vid alla tänkbara lägen på variatorskivorna.
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Grejen är den att jag vet hur man "schimsar" osv jag vet även hur en del brukar göra för att linjera men det som gör mig osäker är att man får olika svar var man än frågar. Och saken blir ju inte enklara av att jag ska sätta en 9bultad artic variator på en rotax 583 i ett zr 580 chassie. Så om någon har en skiss/foto hur man exakt går till väga så vore detta tacksamt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om det blir frågan om ett hembygge så går det ju inte att följa några värden ur någon verkstadshandbok. Då är alltså den enda möjligheten att palla upp boggin, tomköra skotern med olika motorvarvtal och sikta utmed remmen för att kolla att den går rakt vid alla lägen på variatorerna.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag passade på att mäta på variatorerna idag.
Jag satte en rak aluminiumstav mot bakidan på primärens inre skiva och mätte sedan ifrån den till sekundärens baksida, längst fram och längst bak.
Då fick jag måtten 16mm fram och 22mm bak!
Det kan ju absolut inte vara rätt!
Om det ska vara större någonstans så måste det väl vara fram eftersom att det borde kompenseras av att motorn vrids lite av draget i remmen.

Men det är väl bara att lossa motorfästena lite och skruva in bulten längst fram till höger på motorn, den som trycker mot blocket?
Är det den bulten som kallas "momentstag" eller något sånt?

Är det verkligen ingen som vet vad dom här måtten ska vara på en Wildcat 700 EFI -92, avståndet mellan axlarna skulle jag också behöva.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jag talade just med en inte allt för serviceinriktad man hos vår lokala Arctic Cat-handlare.
Han sa att dom inte hade några mått utan att det var fasta motorfästen på skotern och att allt skulle vara OK när motorn var fastskruvad.

Men att variatorerna inte är parallella kan ju inte vara som det ska, därför vore jag mycket tacksam om någon kunde göra samma mätning som jag gjort och sedan skriva vilka mått ni får här.
 

ZR700M10

Medlem
1 jan 2000
35
0
6
Tänk på att på de flesta sekundärer är det den inre skivan som rör sig då den växlar och på primären är det den yttre.
Min Sekundär "flyter" dessutom ca 3mm på axeln så den linjerar sig själv. Annars åt den en rem var 5 km...

Jag fick måttet mellan axelcentrum på min ZR700 och då ska det vara 309mm, vet inte om det är samma på Wildcatten. Om du har en svart rand längst ner på primären så har du antingen för långt avstånd eller shimsat primären fel.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om man ska börja jämföra centrumavstånd mellan variatorerna på olika skotermodeller bör man nog hålla sig till sådana som har samma rem åtminstone.

Enligt en piratdelskatalog jag har så används en typ av rem (1 3/8" x 43 5/8") på alla Wildcat '90-91 och Wildcat EFI '92. Wildcat med förgasare '92 och alla Wildcat '93-94 har en annan rem (1 3/8" x 45 3/4"). Ingen av de här remmarna finns på någon annan Arctic-modell.

Åtminstone på Wildcat EFI '93 ser det längsgående stödet i motorns bakre vänstra hörn (närmast sekundärvariatorn) ut att vara justerbart. Eventuellt kan det vara ett hemgjort montage jag har sett.

Jag har förresten mina misstankar om vilken Arctichandlare som henkew stötte på mindre hjälpsam personal hos. Det gäller att få prata med rätt människa på den firman om man ska få vettiga upplysningar. Och som vanligt är det bättre att inte lita på vad han som står bakom disken säger utan försöka få läsa själv i verkstadshandböckerna.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Nu har jag startat en egen tråd om bl.a. det här också men jag skriver här också...

torbjorn, du skrev ju att dom båda axlarna alltid ska vara parallella men det är ju ganska svårt att få till när motorn vrider sig 5 - 10mm. när man gasar på...
Jag kollade i dag och min gör det.

Centrumavståndet kan man som du skrev inte jämföra, och jag har inget sånt där stöd bak till vänster på motorn. Däremot så har jag ett längst fram till höger.
Men var satt stödet fast?
Där lagret till sekundärens axel sitter fast finns det någon sorts justerings-pryl.
Jag trodde först att den användes till att justera avståndet mellan variatorerna men så var inte fallet, den kanska ska gå åt andra hållet och trycka mot motorn.
I.s.f. så är den bortskruvad och det skulle ju kunna förklara varför motorn vrider sig så mycket!
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Stödet sitter fast i konsolen för lagret innanför sekundärvariatorn. Jag har inte tittat så noga på det men det ser ut som något liknande en dörrstopp eller genomslagsgummi med en skruv i bakänden, den är inskruvad i ett gängat hål i konsolen och säkrad med en låsmutter.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Jajamen! Då är det den jag tänkte på.
Men på min måste det vara avsågat eller något sånt.
Jag kollade inte så noga men jag har för mig att jag såg en låsmutter men sedan var det inget mer åt motorhållet till...

Inte så konstigt att motorn vrider sig då!
Ännu en sak man måste försöka få tag på, det blev mycket fixande på den här skotern...
 

RacerX

Aktiv medlem
1 jan 2000
76
0
6
Jag måste säga att det råder många bud på hur man linjerar en variator. Dock så tror jag att jag funnit ett bra svar.

Gör så här.

Tag ett plattjärn (måste vara spikrakt)som är 10mm(bör vara ca 0.5m lång). Vrid isär skivorna på sekundären och lägg ned plattjärns biten nu ska järnbiten snudda vid den indre (fasta) primär skivan. Gör den det så kolla om motorn står rakt. Detta gör du genom att mäta i fram/bakkant på den fasta skivan. Detta mått bör vara lika dock så kan man vrida lite för att kompensera det som motorn själv vrider vid acceleration.

Hoppas ni förstått min lilla beskrivning.

Mvh Danne