Variator kunskap grund

Rizzzo

Välkänd medlem
29 nov 2009
252
1
16
Primary Clutch
• Use to control RPM’s via weights
• Use to control engagement via spring
• If hotter than secondary belt slipping more in primary
• If hotter than secondary use softer spring or more weight to add “squeeze” to primary; also accomplished by lessening “squeeze” in secondary

Primary Springs

• Use to control engagement
• Higher numbers = stiffer spring
• Higher first number = higher engagement
• Higher numbers generally = more weight needed
• Higher last number = more “top end” and/or RPM’s
• Too high last number = incomplete shift
• Too low last number = too quick shift

Flyweights
• Use to control RPM’s – more weight = less RPM’s
• Heel (close to pin) weight affects beginning of shift (slow speeds)
• Toe weight affects end of shift (high speeds)
• More heel weight = better low speed (crawling)
• More toe weight = better high speed

Secondary Clutch
• Torque Sensing
• Use to control Backshift
• Up shift = clutch opening = shifting up/out = increasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• Backshift = clutch closing = shifting down = decreasing speed (generally, not always since the clutch is torque sensing)
• If hotter than primary belt slipping more in secondary

Secondary Springs
• Use to control backshift
• Softer spring = more up-shift = more MPH
• Stiffer spring = better backshift
• Stiffer spring keeps clutch in “lower gear” longer

Helix
• Use to control upshift
• Also Torque Sensing
• Main “force” on secondary sheaves; shallower angle = more “side load”
• Shallower angle (smaller number) = faster upshift and slower backshift

/Rizzzo
 
Reactions: Znorkel

yamahavolvo

Välkänd medlem
22 dec 2009
638
1
16
Fränsta
Primär Clutch
• Används för att styra varvtal via vikter
• Används för att styra engagemang via fjäder
• Om hetare än sekundär bältet glider mer i primär
• Om hetare än sekundär användning mjukare fjäder eller mer vikt att lägga till "squeeze" till primärvård, även åstadkommas genom att minska "squeeze" på högstadiet

Primär Springs

• Används för att styra engagemang
• Högre siffror = styvare fjäder
• Högre första numret = högre engagemang
• Högre siffror i allmänhet = mer vikt behövs
• Högre senaste nummer = mer "övre" och / eller RPM
• För hög senaste nummer = ofullständig skift
• För låg senaste numret = alltför snabb övergång

Flugviktare
• Används för att styra varvtal - mer vikt = mindre RPM
• Heel (nära pin) vikt påverkar början av shift (låga hastigheter)
• Toe vikt påverkar utgången av shift (höga hastigheter)
• Mer häl vikt = bättre låg hastighet (krypa)
• Mer tå vikt = bättre hög hastighet

Sekundär Clutch
• Vridmoment Sensing
• Används för att styra Backshift
• Upp Shift = koppling öppning = flytta upp / ut = ökande hastighet (i allmänhet inte alltid eftersom kopplingen moment avkänning)
• Backshift = kopplingen stängning = flytta ner = minska hastigheten (i allmänhet inte alltid eftersom kopplingen moment avkänning)
• Om hetare än primär bältet glider mer sekundär

Sekundär Springs
• Används för att styra backshift
• Mjukare fjäder = mer up-shift = mer MPH
• Styvare fjäder = bättre backshift
• Styvare våren håller kopplingen i "lägre växel" längre

Helix
• Används för att styra upshift
• Även Torque Sensing
• Main "kraft" på sekundära skivor, grundare vinkel = mer "sida last"
• Grundare vinkel (mindre antal) = snabbare uppväxling och långsammare backshift
 

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Fråga:

Om man byter till mjukare primärfjäder för att få lägre tillslagsvarv, påverkar man då något annat i variatorsystemet?
Dvs är det grönt att bara byta fjäder, eller behöver man även byta nåt annat?
 
J

Jona$

Förutom att du bör tänka på sluttrycket, vill du uppnå samma toppvarv så bör nya fjädern ha samma sluttryck annars blir det till att vikta.