Varför skar min rxl och frågor om motorer?

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Hej, min rxl skar för några veckor sedan. Först värmenöp den och efter uppstart någon vecka efter han jag köra 50m innan vad jag tror är ett vevlager skar.

Har inte lyckats öppna motorn än men har fått ett erbjudande att köpa en annan.
Men undrar fortfarande varför den gamla skar. Så undrar därför lite innan jag monterar den andra.

Då min är konverterad till förgasare är andra saker lite anorlunda med tror jag.

Men kan den ha skurit pga att smörjnippeln som sitter på blocket var kopplad direkt till soppan, smörjer den sämre då? Fungerar det då bara att sätta dit en kopp med 2-t olja och koppla till den ist?

Hur är det med förgasare på dessa. Dewt var någon som sa att de skar lättare med fugge för att det blev fel med pulser eller dyl. Stämmer det?

Sen har några frågor om motorena på dessa.

På min satt det en täck bricka för ett hål på blocket brevid smörjnippeln till veven, vad har suttit där??

Är det någon skillnad mellan motorerna mellan årsmodelarna som kan ställa till det om jag köper en motor ifrån en annan årsmodell?

B

Biosteel

öpnna motorn först och konstatera felet innan du köper nytt. ibland blir man lurad och tror dom har skurit kan vara allt från att magnapullen som ha fastnat lr nått lager på drivaxeln som har skurit. men öppna iaf så du e säker på din sak :)

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
öpnna motorn först och konstatera felet innan du köper nytt. ibland blir man lurad och tror dom har skurit kan vara allt från att magnapullen som ha fastnat lr nått lager på drivaxeln som har skurit. men öppna iaf så du e säker på din sak :)
Jo bara det att jag inte lyckats få av variator eller svänghjul än, men resten är borta. Ändå går det knappt att vrida veven och det skrapar mycket när man gör det. Så jag tycker att det borde vara ett vevlager.

Men vad menar du med "ager på drivaxel"? Är det typ ett ramlager?

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
försök att fixa avdragare till variator o svänghjul.

Kan tänka mig att något lager skurit. Vars bor du? Har nyss renovera min vevaxel på motormecano i skellefteå. bara 2 tusen med bytta lager å ena vevtappen.

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Där det sitter en täckplåt har säkert oljepumpen suttit.....
Varför den skar på veven som det låter på dig är nog endra många mil eller kanske för lite % olja, för snålt bestyckad....

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
försök att fixa avdragare till variator o svänghjul.

Kan tänka mig att något lager skurit. Vars bor du? Har nyss renovera min vevaxel på motormecano i skellefteå. bara 2 tusen med bytta lager å ena vevtappen.
Bor själv nere i hälsingland, så det är en bit. Dock kostar motorn som jag fått erbjudande på 2k med.

Robbo: Andväns bara oljepump om man har insprutning?

Den har ju gått bra innan den skar, men skotern hade stått ett tag, kan oljan ha separerat och sjunkt. Jag blander i tanken.

Och ska man ha olja till nippeln på blocket eller går det lika bra med oljeblandad bensin från tanken?

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Bor själv nere i hälsingland, så det är en bit. Dock kostar motorn som jag fått erbjudande på 2k med.

Robbo: Andväns bara oljepump om man har insprutning?

Den har ju gått bra innan den skar, men skotern hade stått ett tag, kan oljan ha separerat och sjunkt. Jag blander i tanken.

Och ska man ha olja till nippeln på blocket eller går det lika bra med oljeblandad bensin från tanken?
Nej pumpen används på alla 650 förgasare som efi.....
Men många kopplar bort den för att veta vad för % den får.. även jag har kopplat bort den...

Vet inte riktigt vilka nipplar du pratar om? är det dem som sitter på insuget cylindrarna?
Dem ska du bara ha pluggade genom att du inte har oljepump... där oljan kommer in från pumpen....

Går jätte fint att blanda själv men har läst om att vissa oljer kan skära sig = att dem separerar från varan...
Men borde bli så att oljan längst ner och bensinen uppe på = får "bara" olja???

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Nej pumpen används på alla 650 förgasare som efi.....
Men många kopplar bort den för att veta vad för % den får.. även jag har kopplat bort den...

Vet inte riktigt vilka nipplar du pratar om? är det dem som sitter på insuget cylindrarna?
Dem ska du bara ha pluggade genom att du inte har oljepump... där oljan kommer in från pumpen....

Går jätte fint att blanda själv men har läst om att vissa oljer kan skära sig = att dem separerar från varan...
Men borde bli så att oljan längst ner och bensinen uppe på = får "bara" olja???
Det sitter en nippel brevid där oljepumpen skulle ha suttit. Min var dragen till den vanliga bensinen ifrån tanken, har för mig att någon sagt att detta är till för att smörja veven.

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
men va tror du själv bensinhar ju knappas bättre smörjegenskaper än spott! du kan ju inte smörja veven med bensin utan om du har kvar oljebehållaren så kopplar du den till nipplarna som smörjer veven!

B

Biosteel

Det sitter en nippel brevid där oljepumpen skulle ha suttit. Min var dragen till den vanliga bensinen ifrån tanken, har för mig att någon sagt att detta är till för att smörja veven.

hoppas du skämtar om du smörjer vevaxeln med bensin kylande egenskap har den men inte smörjande :rolleyes:

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
hoppas du skämtar om du smörjer vevaxeln med bensin kylande egenskap har den men inte smörjande :rolleyes:
Jo, men var inte riktigt säker på att den skulle smörja veven heller.
Sen var du ju så när jag köpte den och jag blandar olja i bensinen.

Sen frågade jag ju eftersom jag trodde det kunde bero på det, så en anning hade jag ju. ;)

mogge.n

Välkänd medlem
11 mar 2007
238
0
16
nippeln ni pratar om... det är inte vakuumanslutningen till bränslepumpen?

luunggan

Aktiv medlem
12 dec 2008
84
0
6
Ok nu har jag tagit bilder på nippeln:

Denna gick ju rätt in i vevhuset kopplad till bensinen, men vad ska denna egentligen vara kopplad till?

Sen har jag även köpt 2 nya motorer, vilken av en jag ska stoppa i ist. Men på dessa är nippeln ovan pluggad, men det finns en annan nippel som inte fann på det gamla blocket.
Vad är den till för något?

Den gamla pluggade i rött och nya i blått.

Lägger även på veven, kan detta tyda på någon sorts haveri?