Varför hackar skotern?

comcom

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Sundsvall SE
Hej, jag har en Ski-Doo Formula STX - 94 med back, och jag har ett problem som jag inte vet hur jag kan fixa.

När jag ska smyga igång skotern, kommer det missljud - från höger sida, dessutom hackar det. Det är själva hackandet som gör mig orolig. Vid höga farter märks däremot ingenting!

När jag gör samma sak med mattan i luften, låter det ingenting!

Finns det någon som vet vad detta kan vara för fel? Vad ska jag göra?

Tack på förhand

Sarah


 

Borg55555

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Gävle swe
www.borg.se
Min Formula 3 högg iväg precis i starten .Då tog jag och ställde skruvarna på sekundären.

Det finns en stor skruv som håller i sekundären runt om finns det 3 insex med 10 mutter på (kan finnas 2 st också)
Jag skruvade ut alla 3 en bit och låste med muttern(Se till att de blir lika)
Sen var problemet borta.
(Gjorde lika på en annan skoter då blev det för mycket och remmen skrek vid tomgång)

Det tar 5 min att testa det här.

Kolla variatorremmen noga den kan ha gått sönder på insidan en liten bit
Kolla kedjan för säkerhets skull(Spänningen).
Och var uppmärksam på lagret på sidan där missljudet kommer ifrån
MVH
 

EroC

Aktiv medlem
1 jan 2000
82
0
6
Vi hade det felet på våran panter 440.. det varvariatorbussningarna som var slut och vikterna glappade så mycket så den fick hackig gång då man skulle smyga igång.. så plocka isär primären och kolla upp bussningarna + bultarna och vikterna så du inte får ett lika stort haveri som vi fick..
 

comcom

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Sundsvall SE
Hej, och tack för ett mycket bra och givande svar. Jag vill också fråga dig, om din skoter samtidigt som den hackade igång, också avgav ett "plånkande" ljud?

Jag tänker prova att justera skruvarna på sekundärvariatorn, alternativt eller också spänna kjedjan.

Trevlig helg

Sarah
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Kan det vara kedjan som kuggar över?

Om det låter på höger sida så skulle jag kolla upp det, har du otur och det är det felet så blir det nog till att byta drev, och kanske kedja.
Jag har aldrig varit med om det så jag vet inte hur allvarligt det är men du bör nog kolla upp det, om inte annat så får du en anledning till att byta olja och det är ju alltid bra...
 

comcom

Medlem
1 jan 2000
30
0
1
Sundsvall SE
Nu har jag fått lösning på min hackande skoter. Det var drivremmen, som på två ställen fått midjor. Antagligen har förra ägaren, kört fast någomgång, och tokvarvat sönder drivremmen? Nu har jag köpt ny och dyr orginalrem och problemet är borta, men vafan - det kostar att ligga på topp.

Hur som helst, tack alla som har svarat.

Mvh // Sarah