Varför flytta främre boggifästet ca 3cm bakåt?

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Är det någon här som kan komma med en idé till varför man som på min har flyttat främre boggifästet i tunneln ca 3cm bakåt?? Ser inte ut som att det bakre är flyttat något.
Kan jag flytta fram det igen utan att det händer något?
Skotern i fråga är en Indy 500 -93 kort.
Tacksam för snabba svar.
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
mikaelvoss skrev:
Är det någon här som kan komma med en idé till varför man som på min har flyttat främre boggifästet i tunneln ca 3cm bakåt?? Ser inte ut som att det bakre är flyttat något.
Kan jag flytta fram det igen utan att det händer något?
Skotern i fråga är en Indy 500 -93 kort.
Tacksam för snabba svar.
Skulle väl kunna vara så att den gick halvdåligt i lössnö, så då flytta han bak främre fästet för en mindre brant attackvinkel så att den ska kunna pumpa på bättre i snön. Sen kanske den fick bättre egenskaper på leden också? Vem vet, verför flytta tillbaka för?
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
går det inte borra ett nytt hål där under det nya som gjorts då? För när du borrar ett hål längre ner där framme, så får du ju en brantare attackvinkel och den skottar sämre i lössnön.
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Måste isåfall göra nya förstärkningsplattor eftersom dom inte går ner där bak.
Blir den bättre el sämre i lössnö om jag flyttar ner den där den sitter nu? (säkert ett självklart svar för dom flästa men inte för mig just nu)
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
asså om du flyttar ner boggien både fram och bak, så lyfter du ju skotern = bättre markfrigång där bak, men högre skidtryck och sämre attackvinkel, attackvinkeln kan man ju kompensera med att flytta boggien längre bak, så som det var gjort på din maskin, men skidtrycket är svårt att ordna till på ett bra sätt då chassiet har sin grundegenskaper som man bara kan finslipa på. Svaret på din fråga?
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
troligen inte, men du skulle ju kunna pröva, men du ska tänka på att maskinen inte bara förändras i lössnö utan även på leden på grund av det höjda skidtrycket, den kommer att bli som lite mer överstyrd
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
hm, tänkte att kanske fädringen lirade bättre ihop om man sänkte ner fästen där fram också eftersom det är gjort bak. Skulle hälst villja ha mindre skidtryck, är så tungstyrd när man kör sakta. Kanske blir aningen bättre om man spände fjädringen fram?
Vet du om det går att spänna fjädern fram i boggin? Har inte hittat något men det kanske döljer sig något under plasthöljet.
Låter nog nedflyttningen av fästet fram bero ett tag till.
 

googlese

Medlem
10 jan 2005
24
0
1
Örnsköldsvik
spänner du fjädern fram i boggien så blir ju skidtrycket ännu mer, låter som att spänna på fjädrarna där framme skulle vara fint, asså så den blir lite högre där också. Sen så ska nog det gå att justera främre dämparn också, kolla där under plasthöljet, vet inte hur din dämpare ser ut riktigt
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Verkar konstigt att man flyttat främre fästet bakåt, då måste ju hela din boggi vara längre bak än std.?
Kan det vara för att mattsträckningen inte räckt till? Bara en fundering...

Om du har högt skidtryck nu så beror det säkert på att du bara höjt skotern längst bak, tyngden kommer ju då bara på boggins bakersta del och skidorna.
Flyttar du ner det främre fästet också så kommer boggins främre del att "avlasta" framvagnen eftersom att den då också tar upp en del av tyngden...
Hänger du med?

Höjer man skotern ska man försöka göra det proportionerligt mycket både bak och fram så att boggiskenorna är parallella med marken i obelastat läge, då behåller man rätt skidtryck m.m. (i.a.f. på dom modeller som har skenorna jäms med marken som standard)
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Ska se om det går att få bort det där plasthöljet, måste förmodligen montera av fjäder/dämpare från boggin då.

Henkew: jodå, den är höjd där bak 3". Bakre fästet är inte flyttat bakåt utan endast främre ser det ut som. Den är iallafall inte onormalt långt bak eftersom jag precis bytt matta och har lagom mycket kvar att spänna på skruvarna. Det är en Camoplast 307:a så det har inte suttit någon "extra" lång matta.

Får ta någon till mekhelg och kolla över framdelen på boggin. Jobbigt när man inte är hemma på veckorna och kan skruva på kvällarna.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
mikaelvoss skrev:
Henkew: jodå, den är höjd där bak 3". Bakre fästet är inte flyttat bakåt utan endast främre ser det ut som. Den är iallafall inte onormalt långt bak eftersom jag precis bytt matta och har lagom mycket kvar att spänna på skruvarna. Det är en Camoplast 307:a så det har inte suttit någon "extra" lång matta.
OK, men om justeringen funkar bra nu, hur blir det om du flyttar fram fästet till originalhålen?
Det låter väldigt mystiskt att inte justeringen ska räcka till men jag kan inte komma på någon annan anledning till varför man skulle flytta boggin...
Du måste ju få fel vinklar på bakre saxen också...?
 

mikaelvoss

Välkänd medlem
1 jan 2000
342
0
16
Örnsköldsvik
Har funderat en hel del på det och tror att jag kom fram till ett svar.



När fästet nr1 flyttas fram så strävar nr2 som sitter fast i boggin nr3 uppåt. Anledningen är att boggin är fäst bak vilket gör att boggin vill få en så rak linje som möjligt med främre infästningen (som sitter högre upp) för att inte bli för kort.

Undra om det är någon som förstod vad jag försökte förklara?

DVS. flyttar man fram den så måste man flytta ner den för att få samma vinkel på boggin som tidigare. Däremot blir nog geometrin och därmed fjädringen helt olika. Frågan är om den blir bättre eller sämre.