Vagnsbultar i matta, borrning?

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jo tänkte göra något åt att min skoter förbrukar dyra slides. Vagnsbultar i var tredje lucka som är stängd bör hjälpa.

Läst och sökt på forumet och kommit fram till att jag behöver M6x16 + planbricka + lockingmutter. 40 st av varje om min räkning stämmer (151"/2,52"/3x2=40).

Men vill inte förstöra en matta för massa sköna tusenlappar man kan köpa annat för. :beer:

Så, hur gör man bäst hål i mattan så det inte fransar sig och spricker och har sig? :blabla:

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
de finns borrar för det på rinab.jetshop.se Artnr:250427
men när jag dubbade min matta använde jag bara en vanlig borr

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
en vanlig borr är värdelös till att borra i en matta med , man gnuggar å de rycker ändå ser man knappt hålet , de går väll enkelt att tillverka en "riktig" borr genom att vässa ett rör i rätt dimension om den är för dyr att köpa

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
billig mot för om du skulle råka förstöra mattan :p
:D
en vanlig borr är värdelös till att borra i en matta med , man gnuggar å de rycker ändå ser man knappt hålet , de går väll enkelt att tillverka en "riktig" borr genom att vässa ett rör i rätt dimension om den är för dyr att köpa
Liknande en vanlig hålsåg? Det borde ju gå att ordna.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
När jag satte i vagnsbultar så hade jag en helt vanlig borr. Eftersom det är gummi så tar man en lite större borr än vad man egentligen behöver. Min matta sprack inte på 2 vintrar å 1 vinter på brorsans skoter. Så nog går de bra allt.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
bör det inte vara smidigast som odysse sa, att "pressa" och slå ut gummibitar med ett vasst rör?

slevin

Aktiv medlem
23 okt 2008
54
0
1
Skellefteå
Detta sätt att borra i gummi ger absolut bäst resultat, vässa röret inifrån och svetsa ett lock i andra änden med en 6mm pinne som stcker upp några cm för att fästa i borrmaskinen, sen borrar man ett hål i röret just under plattan för ett tryckluftsmunstycke, Då kan man "skjuta" ut gummipluggen istället för att hålla på och peta med kniv el dylikt... Smörj med såpvatten. Lite jobb att tillverka men det är värt det!

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Jag portade min matta med vanlig hål-borr.. Lr va tusan de kallas..
Testade först att slipa ner kanterna så den inte skulle "riva"´. Men tog så lång tid.
Körde 50mil själv och nu har den gått 1½ sesogn till på en annans skoter utan problem.. Så att borra med vanlig borr funkar fint.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Jag portade min matta med vanlig hål-borr.. Lr va tusan de kallas..
Testade först att slipa ner kanterna så den inte skulle "riva"´. Men tog så lång tid.
Körde 50mil själv och nu har den gått 1½ sesogn till på en annans skoter utan problem.. Så att borra med vanlig borr funkar fint.
Jag gjorde inte med rundjärn på min maskin (kom på det senare), körde med vanlig borr. Körde 1500mil med mattan utan problem.