vad väger iq 600 rr/r årsm 08:a

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Enligt mina reg papper så väger min IQ 600 R 245kg! Då är det självklart TJÄNSTEVIKT. dom där 215kg måste då vara torrvikt och utan annat som behövs, vilket i min mening är helt ointressant eftersom den ändå inte går att köra i det skicket.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Ja om du jämnför vikten på dom 2 så förstår jag dig. Men om du ställer bägge skotrarna bredvid varandra så ser du ganska snabbt vilken som tål den hårdaste körningen ;) IQ:n ser (Kan inte säga är eftersom ja inte kan bevisa det) mer robust ut än rs:n

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
jo men kompisen har en iq 440 och jag tycker dom verkligen känns klumpiga och tunga. men jag kan hålla med om att dom säkert är stryktåligare för vurpor osv.
men lynxen bör ju klara mycket stryk dom med för jag kör mest ramp och naturhopp och iq är inte skön att åka men säkert bra och hållbar

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
44
Kiruna
Enligt mina reg papper så väger min IQ 600 R 245kg! Då är det självklart TJÄNSTEVIKT. dom där 215kg måste då vara torrvikt och utan annat som behövs, vilket i min mening är helt ointressant eftersom den ändå inte går att köra i det skicket.
Jag vet inte vart du vill komma med ditt stöddiga inlägg, men jag tryckte visst en siffra fel, SORRY:hello:

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Nu vet jag inte hur mycket som skiljer dom imellan men jag tycker att 30 kg känner man ingen skillnad på.

Åtminstonde jag kan inte känna om min tank är tom eller full bara genom att köra en mil efter leden eller dylikt

sleepy

Välkänd medlem
3 mar 2008
188
0
6
MLG
www.garaget.org
jo 30kg känns fan så mycket vid ramp åka även hanterlighet.
ex min rev 440 vs en std rev 600 är som natt och dag i hanterlighet vid bus och lek

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
jo men kompisen har en iq 440 och jag tycker dom verkligen känns klumpiga och tunga. men jag kan hålla med om att dom säkert är stryktåligare för vurpor osv.
men lynxen bör ju klara mycket stryk dom med för jag kör mest ramp och naturhopp och iq är inte skön att åka men säkert bra och hållbar

om jag säger såhär..XP och Lynx RS är mer som att hoppa på en REV.. man är van vid den..IQn kan du inte köra 10m och sen säga..de var inge å ha.. IQ är 10år före sin tid i princip..finns ingen maskin ÄN som har samma körställning..alltså är den lite äcklig i början.men kör en stund och du kommer inte vilja gå tebax till ett REV chassi nåmer..
att den är klumpig kan ja inte hålla med om.snarare smidigare än RSen då den har mindre plast..mindre onödiga grejer osv..

en sådan skoter ska inte vara skön att åka (sitta ner).. den ska hoppas-lekas med.inge puckla led.då finns de ledmaskiner till.

jag bojkottar inte RSarna nu då de är skitfina maskiner..men tkr man ska testa på en IQ längre sträcka och köra kanske en hel dag innan man värderar den...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Nu vet jag inte om IQns torrvikt stämmer men Lynxen verkar ju vara specsad till runt 200kr torr, och bensin och övriga vätskor bör ju väga lika mycket i båda maskinerna så det diffar alltså 15-20kg...?
Nu vet jag att många föredrar Rev chassit men IQ invand som man är känns faktiskt Reven äldre än IQR chassit... Men ja troligtvis mycket vanefråga...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Viktsiffror på papper ska man ta med en nypa salt....
Jo det är därför jag säger jag fiskar lite efter faktiskt uppvägda siffror... Men fortfarande så är siffrorna för båda maskinerna från specs så viktförhållandet bör ju inte vara helt off ändå... Beorende på hur saltade de är från resp tillverkare givetvis...

lite OT hur stor tank är det på IQr/RR?
Stora tanken är drygt 33 liter...

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
viktskillnaden tror jag ligger i att den ena har större tank och oil injection jämfört med lilla tanken och oljeblandat,viktskillnaden mellan BRP rs modellerna och polaris borde väl kunna jämföras på samma sätt för det är väl oljeblandat och småtankar på dessa med ?

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
viktfördelningen är mycket viktigare än vikten....om du inte tänkte bära skotern men då är även den lättaste för tung.....prova skotrarna så känner du vilken som känns lättast(det är mycket subjektivt vad man tycker) sen vad vågen visar är av mindre betydelse, för i praktiken så skijer vikten så pass lite mellan jämförbara modeller att viktfördelning mm har en avsevärt större betydelse

R

Robin

viktskillnaden tror jag ligger i att den ena har större tank och oil injection jämfört med lilla tanken och oljeblandat,viktskillnaden mellan BRP rs modellerna och polaris borde väl kunna jämföras på samma sätt för det är väl oljeblandat och småtankar på dessa med ?
Nu vet jag inte exakt va RSen väger faktist, men Etecen har en torrvikt på 203kg enligt produktblad kontra RRens 215kg torr.
RSen bör landa under 200kg torr skulle jag tippa på.