vad kör ni för olja?!

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Mobil1 0-30 i motorn. Och billig biltema kedjehusolja i kedjehus. Yamalube är för dyrt och svårt att komma över.

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag kör sedan flera år enbart med Aspen i mina maskiner, även i etec.
Priset brukar variera mellan ca 75 och 100kr/l, kan tyvärr vara lite svår att få tag på i vissa städer.

Bäst vet jag inte om den är, men den är erkänt bra, uppfyller de senaste klassningarna, håller motorn mycket ren, luktar/ryker lite och en av få helsyntetoljor som skyddar lagerna från rostangrepp.
Den tillverkas dessutom av Motorex som är kända för bra högprestandaoljor.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.290
1.114
113
Stora Blåsjön
Jag gillar också aspen oljan, desutom håller den sig lättflytande vid när det är kallt, kanske inte riktigt lika lättflytande som polaris ves gold men inte långt ifrån, sedan är ju priset helt ok.

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Kör Q8 rs extreme och den har fungerat klockrent, lite trög när det är riktigt kallt men annars kanon.

Dock läste jag en artikel från Polaris Ridersclub där dom menade att helsyntet inte var bra för 2takt då den har svårt att förbränna de och att motorn håller sig ren av en olja inte alls är bra då en 2taktare lever på att oljan fäster på komponenterna.

Någon som vet vilken artikel jag menar ? Hittar den inte nämligen.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Rk Tech har säkert rätt i att syntetoljan inte brinner upp lika lätt som mineral men jag kan absolut inte hålla med om att syntetolja ska ha svårt att ta sig in i lager. På en tvåtaktare är det rull och kullager som har svinstora inlopp och utlopp "syntetkulorna" skulle kunna vara 3mm och ändå ta sig in o ut ur lager. Om syntetkulorna skulle ha svårt att ta sig in i lager skulle varenda 4 taktare skära ihop efter 10 min.
I de oljetester jag läst om tvåtaktare så är det kolvhastigheten som avgör när syntetolja är en fördel. De flesta sportmaskiner i dag har så pass hög kolvhastighet så syntetolja ska vara fördel enligt de tidigare rönen man hör om. Jag häller inte i en mineral förens de finns bevis på att mineral klarar samma kolvhastighet som syntet för min maskin ligger just på gränsen till skadligt hög kolvhastighet vid 9300v.

Däremot har det länge funnits klagomål att "vissa syntetoljer" gjort luftbubblor som rostat i lager men de oljerna har förmodligen uppdaterats i dag.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
En polare rekommenderade Redline 2-taks olja, någon som har någon erfarenhet kring deras olja?

Förutom att 3,8l kostar kring 750kr.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
En polare rekommenderade Redline 2-taks olja, någon som har någon erfarenhet kring deras olja?

Förutom att 3,8l kostar kring 750kr.
Redline är kända för att ha värstingoljer i hela deras sortiment så den är säkert stenbra. MEN obs köp inte en svindyr racingolja somhar hög flampunkt om du bara kör standard sportskoter! Det finns ett flertal dyra syntetoljer som har hög flampunkt typ 115-130c och dem ska man undvika i vanliga maskiner för de måste köras stenhårt typ fyll mutter hela tiden för att smörja bäst. Kör man en sådan olja i vanligt tempo blir det väldigt skitiga utblåsgiljotiner och sotigt överlag i motorn. Nu brukar det stå på dunkarna eller databladen om den lämpar sig för lugnare åkning också så det finns undantag även om flampunkten är högt satt.

Jag kan bara rek ett antal oljer jag har lång erfarenhet av genom att ha nära kontakt med skoterfirmor och jag har haft stenkoll på kompisares motorer då de kört dessa oljer under många år. Jag har såklart kollat i dessa motorer och konstaterat att dessa oljer inte rostar motorn och får dem hålla väldigt bra.

Payback Snopro helsyntet medeldyr runt 100krl
Payback Challenger syntet 120-140ber på mängd funkar även till vanlig körning om än en värstingolja.
Aspen syntet svinbra medeldyr ca 100-120kr ber på mängd.
Statoil semisyntet pris grönjävulskt bra för livslängd men ryker mycket och luktar skit.
Statoil helsyntet pris?
Skidoos alla oljer är bra
yamalube är också väldigt bra.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Kör nästan uteslutande med statoils oljor.

Inte testat hela marknaden men av de jag testat är Statoil de som klibbar igen giliotinerna minst. När jag inte har Statoil blir det arctic orginal.

Fast i år blir det troligtvis maxim olja skulle jag tro, då jag får bra pris på dem.

Yamaharacer

Välkänd medlem
28 nov 2011
594
1
16
vilken olja tycker ni att jag ska använda till min standard sx snopro 600 -13?? Den mest prisvärda!

monzz

Välkänd medlem
7 nov 2008
527
1
18
33
Kör q8 rs extreme är vell mest pga av att det är den oljan vi använder på jobbet så det blir lättvindigt. Tycker inte att den ryker spec mycket heller men hur ska man hinna se det på fullgas? :p

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Redline är kända för att ha värstingoljer i hela deras sortiment så den är säkert stenbra. MEN obs köp inte en svindyr racingolja somhar hög flampunkt om du bara kör standard sportskoter! Det finns ett flertal dyra syntetoljer som har hög flampunkt typ 115-130c och dem ska man undvika i vanliga maskiner för de måste köras stenhårt typ fyll mutter hela tiden för att smörja bäst. Kör man en sådan olja i vanligt tempo blir det väldigt skitiga utblåsgiljotiner och sotigt överlag i motorn. Nu brukar det stå på dunkarna eller databladen om den lämpar sig för lugnare åkning också så det finns undantag även om flampunkten är högt satt.

Jag kan bara rek ett antal oljer jag har lång erfarenhet av genom att ha nära kontakt med skoterfirmor och jag har haft stenkoll på kompisares motorer då de kört dessa oljer under många år. Jag har såklart kollat i dessa motorer och konstaterat att dessa oljer inte rostar motorn och får dem hålla väldigt bra.

Payback Snopro helsyntet medeldyr runt 100krl
Payback Challenger syntet 120-140ber på mängd funkar även till vanlig körning om än en värstingolja.
Aspen syntet svinbra medeldyr ca 100-120kr ber på mängd.
Statoil semisyntet pris grönjävulskt bra för livslängd men ryker mycket och luktar skit.
Statoil helsyntet pris?
Skidoos alla oljer är bra
yamalube är också väldigt bra.
Har du ingen erfarenhet av eller kan du inte rekommendera Arctic Cat oljor?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Har du ingen erfarenhet av eller kan du inte rekommendera Arctic Cat oljor?
Jag vet inte om jag törs uttala mig om Ac oljan för jag har bara en luddig erfarenhet. När jag köpte min Tc 1000 98a typ 07-08 så hade den gått på ac olja enligt ägaren men jag vet inte viken olja den gått tidigare på. När jag fick hem den plockade jag ner den för vässning och då såg jag rost på hela vevaxeln så det va lite skrämmande.