En polare rekommenderade Redline 2-taks olja, någon som har någon erfarenhet kring deras olja?
Förutom att 3,8l kostar kring 750kr.
Redline är kända för att ha värstingoljer i hela deras sortiment så den är säkert stenbra. MEN obs köp inte en svindyr racingolja somhar hög flampunkt om du bara kör standard sportskoter! Det finns ett flertal dyra syntetoljer som har hög flampunkt typ 115-130c och dem ska man undvika i vanliga maskiner för de måste köras stenhårt typ fyll mutter hela tiden för att smörja bäst. Kör man en sådan olja i vanligt tempo blir det väldigt skitiga utblåsgiljotiner och sotigt överlag i motorn. Nu brukar det stå på dunkarna eller databladen om den lämpar sig för lugnare åkning också så det finns undantag även om flampunkten är högt satt.
Jag kan bara rek ett antal oljer jag har lång erfarenhet av genom att ha nära kontakt med skoterfirmor och jag har haft stenkoll på kompisares motorer då de kört dessa oljer under många år. Jag har såklart kollat i dessa motorer och konstaterat att dessa oljer inte rostar motorn och får dem hålla väldigt bra.
Payback Snopro helsyntet medeldyr runt 100krl
Payback Challenger syntet 120-140ber på mängd funkar även till vanlig körning om än en värstingolja.
Aspen syntet svinbra medeldyr ca 100-120kr ber på mängd.
Statoil semisyntet pris grönjävulskt bra för livslängd men ryker mycket och luktar skit.
Statoil helsyntet pris?
Skidoos alla oljer är bra
yamalube är också väldigt bra.