Vad har ni i era verktygspåsar / verktygssatser?

Matfarsan

Rookie sledder
9 mar 2018
18
1
3
Kalix
Då det ej fanns med någon verktygssats när jag köpte skotern så tänkte jag införskaffa mej nödvändiga verktyg som kan behövas ha med på turen för enklare åtgärder.
Vad innehåller era verktygsväskor och vad kan vara lämpligt att ha med (Om man ej räknar med först hjälpen, spade, liten såg, tejp, ståltråd mm) utan endast de verktyg som brukar finnas med i en sådan sats.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Tändstiftsnyckel, nödfallsstartsnöre med krok, skruvmejslar, fasta nycklar, kanske någon kombinationstång eller liten polygrip, morakniv. Undvik hylsnyckelsatser, bitssatser mm, det är så lätt att tappa små bits och hylsor som försvinner i snön.
När det gäller skruvmejslar och fasta nycklar så är det lämpligt att granska skotern närmare innan man bestämmer vad man ska ta med för verktyg. Det är ju t ex ingen mening att ta med kryssmejslar om skotern har torx överallt. Om det ändå finns krysskruvar, så kolla om det är Phillips eller Pozidriv och ta med mejslar av samma sort och i rätt storlek(ar). Och beträffande fasta nycklar så bör man kolla om det är frågan om tum- eller millimeterdimensioner. På amerikanska skotrar är det vanligt med millimeter i motorn men tum i chassiet. Och det är ingen mening att släpa med sig verktyg för reparationer som man ändå inte har chans att lyckas med i fält.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Det är bra att ha med sig verktyg så du kan byta en rem, justera remspänningen och spänna mattan. Tändstift och tändstiftsnyckel. Sen beroende på skotermodell ha med dom verktyg som ev behövs för att få bort huv och sidokåpor.
Annars är det inte så stor mening att ha med sig så mycket mer verktyg för det är ändå något som du inte har räknat med som går sönder...
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Förr om åren hade jag värsta vektygssatsen med mig, hur mycket som helst.
Skiftlyckel 0-35mm ultrakort, magnetpinne, stor bits sats, kombinationstång, polygrip, några fasta nycklar, tändstiftsnyckel, ståltråd, zip-band, lite kabel, slangklammer, slangskarvar, ficklampa, tändstickor, victorinox kniv, några skoterspecifika verktyg mm mm....

Om inte jag behövde det så var det säkert någon annan som behövde hjälp.
På senaste två skotrarna så har jag inte haft någon bra plats för den specialgjorda verktygsförvaringen som svärmor sydde till mig. Borde skaffa en väska så att jag får med den igen.
 

EatenMoth72

Medlem
25 mar 2014
35
0
6
Umeå
jag har med mig tändstiftsnyckel, stjärnmejsel som man kan vända till vanlig mejsel, u-ringnyckel 10mm, ”byta rem verktyget”, sen är det några verktyg till, men som har jag aldrig använt. Med dessa verktyg kan jag plocka lös sekundärvariator, luftburk, förgasare, insugsgummi, tändstift, mm. Det är dom som jag provat i skogen :)