Vad händer om man byter oktan?

Yamaha_vmax

Välkänd medlem
1 jan 2000
568
0
16
[Uppdaterat: Senast editerat den 21-Dec-03 kl 11:10 PM (CET)]Vad händer om man byter från 98 till 95?

Skotern började gå dåligt idag efter jhag hade tankat(95) men bara på låga varv..kan det vara det som gör det att förra ägaren har kört på 98 och nu byter jag till 95 eller händer det inget?

Skotern är en Mountainmax 700-00
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Oktantalet har ingenting att göra med energiinnehåll i bensinen. Det anger hur lätt eller svårt bensinen har för att självantända (alltså ge spikningar). Ju högre oktantal, desto svårare har den att självantända och därmed tål den högre kompression och tidigare tändning utan att motorn börjar spika.

Oktantalet har inte heller något att göra med hur mycket av ämnet oktan som finns i bensinen.
Bensin med oktantalet 95, t ex, har samma knackningsbeständighet som en blandning av 95 % oktan och 5 % hexan.

 

zTeve

Välkänd medlem
1 jan 2000
482
1
16
Umeå / Ö-vik
www.bushboys.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 26-Dec-03 kl 10:52 PM (CET)]Humm...jag har fått för mig så att bensin med högre oktan har högre expolsivitet...

Hur du menar med självantändning vet jag inte...skulle bensinen explodera innan tändstiftet tänder???

Jag har också hört att nyare skotrar med högt effektuttag ska gå på 98 heller än 95.
Kompisar till mig har varit med om nypningar och dyrligt när dom kört på 95.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Lyssna på Torbjörn det beror på kompet hur hög oktan man måste använda.
Mvh: Bola.......
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Det är inte frågan om att bensinen exploderar innan tändstiftet tänder, om man har för lågt oktantal.
Det som händer är följande:
1) Tändstiftet tänder bensin/luftblandningen närmast omkring det. Flamman sprider sig i förbränningsrummet och trycket stiger ganska snabbt.
2) I någon annan del av förbränningsrummet, gärna i något skrymsle där det kanske sitter en glödande sotflaga eller något (vid kolvkanten t ex) självantänder bensinen pga det höga trycket och temperaturen. Men det blir ingen normal förbränning utan snarare en detonation.
3) Ännu märkligare fenomen (typ ljudbang) får man när de bägge flamfronterna möts.

Det är det som kallas knackning eller spikning! För att bli av med knackningen måste man antingen höja oktantalet eller sänka maximitrycket i cylindern. Och det senare kan man göra på flera sätt. T ex minska gaspådraget, minska kompressionen, ställa tändningen senare eller spä ut bränsleluftblandningen med avgaser.

Det finns en sak man måste se upp med när det gäller oktantalsangivelser. Det finns två olika mätmetoder, de kallas researchmetoden (kallas RON / ROT / ROZ / oz.r beroende på språk) och motormetoden (MON / MOT / MOZ / oz.m). De ger olika värden på samma slags bensin, researchmetoden ligger ca 7-10 enheter högre.
I Europa anger vi oktantal enligt researchmetoden medan man i USA anger medelvärdet av research- och motormetoderna. Amerikansk 88-oktanig bensin motsvarar ungefär europeisk 93-oktanig bensin.
 

Isac

Medlem
1 jan 2000
28
0
1
Umeå Sverige
w1.telia.com
Kör med 95 och tanka bensinbooster i tanken! Det motverkar isbildningar, tar bort sot, höjer oktantalet,smörjer ökar förbränningen osv osv.
Det är bara fördelar!