Vad beror nötningen på mattan av?

StefanNn

Medlem
24 okt 2017
7
1
3
Jag undrar vad som orsakat denna nötning på mattan? Bara på en sida som det ser ut såhär. Kände på de boggiehjul som gick utan att lossa mattan och de rullade fint. Inget boggiehjul ser ojämnt nött ut.

28081280822808328084
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Du har kanske fått in en kvist eller något sånt som fastnat och hackat i med jämna mellanrum, alternativt en isrivare som gått av eller farit snett.

Tycker hursomhelst inte det ser ut att vara något att oroa sej över.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag ska förtydliga mig själv. Kolla absolut om du ser något som kan hacka i mattan, men vad jag menade är att mattan i sig är det nog ingen fara med.

Jag har fått liknande mönster i mattor förr, men oftast inuti mattan/i mitten och det brukar ha berott på skrot som kommit in och fastnat.
 

StefanNn

Medlem
24 okt 2017
7
1
3
Ser inget direkt konstigt med drivhjulet men jag upptäckte att alla hålen är där plaststagen är, som går tvärs över mattan. Dvs den raden som är mellan varje ytterkamm på matta.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Detdär är ett tillverkningsfel, corden ligger för grunt i gummit, syns väl på driv kuggarna att corden syns där också. Det är bara att köra ingen fara. Hade nog gått på garantin om mattan var typ ny men nu ser det ut som den har några år på nacken?
 

StefanNn

Medlem
24 okt 2017
7
1
3
Okej. Bara den håller ihop så är det ingen fara. Jo den är några år men inte gått mycket alls vilket är lite tråkigt.

Tack för all respons.