I första hand är det väl bra att följa serviceschemat som borde finnas i instruktionsboken.
Men annars så är det väl lämpligt att se över saker i största allmänhet. Leta efter t ex lösa popnitar i chassiet, boggiehjullager som glappar eller låter illa, kolla hur slitna bromsbeläggen är, kolla om bromsvätskan ser ren ut eller om det är dags att byta den (när bromsvätska åldras blir den mörk och slutar lukta starkt, jämför med färg och lukt hos färsk bromsvätska om du är osäker). Om den inte har longlifeglykol i kylsystemet så kan det nog vara dags att byta kylvätska också.
Förutom boggien så kolla också hur det är med smörjställen i framvagnen (styrleder, styrspindlar mm).
Kolla att motorfästena är hela och att det inte läcker i några skarvar i avgassystemet.
Leta efter bränsle-, olje- och glykolläckage. Ofta syns inte läckorna när skotern står inne i ett varmt garage, men när den har stått ute en riktigt kall natt visar sig pölar här och var.
Tändstift brukar man inte byta i förebyggande syfte på en skoter, utan dem byter man vid behov. Man kan skruva ur och titta på dem i förebyggande syfte och byta om elektroderna börjar se tydligt rundbrända ut eller om de har andra uppenbara skador.