Vad är det bästa skyddet mot stöld?

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Hej.
Jag har ingen skoter än men letar för fullt.

Jag vet inte så mycket om skotrar men har den senste tiden tillbringar flera timmar om dagen med att läsa alla möjliga trådar på detta forum.

I dag var jag inne på "efterlysningar" och då började jag fundera på vad som är det säkraste skyddet.

Jag bor nere i stockholmsområdet, men kommer att ha skotern i Dalarna, så jag kommer inte kunna ha den under uppsikt under veckorna.

En riktigt risig skoter som är ointressant att stjäla?
Fast de jag har tittat på kanske tillhör den kategorin. :hmmmm2:

Tips mottages tacksamt.

procep

Välkänd medlem
30 jul 2010
346
0
16
tror inte det finns så jätte mycket man kan göra för o garantera sig från stöld.. ha den försäkrad och inlåst i garage/lokal ... vill du vara extra säker som jag så lås fast det i något.. sj har jag tagit en kätting som klarar 8ton och låst fast boggien i en egengjord järnbit som jag svetsat 20diameters armeringsjärn i ... sen har jag borrat och slagit ner skiten i betonggolvet med en m14 expanderbult som jag i sin tur har svetsat fast i järnet... svårt o förklara, men det tar nog tjuvarna en del tid och offringar för o få loss min skoter :p

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
tror inte det finns så jätte mycket man kan göra för o garantera sig från stöld.. ha den försäkrad och inlåst i garage/lokal ... vill du vara extra säker som jag så lås fast det i något.. sj har jag tagit en kätting som klarar 8ton och låst fast boggien i en egengjord järnbit som jag svetsat 20diameters armeringsjärn i ... sen har jag borrat och slagit ner skiten i betonggolvet med en m14 expanderbult som jag i sin tur har svetsat fast i järnet... svårt o förklara, men det tar nog tjuvarna en del tid och offringar för o få loss min skoter :p
Om du hade gjort det och jag varit tjuv, så hade jag tagit allt utom boggien:)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag tror inte att jag kan få tillgång till något låst utrymme, men det vore det bästa, så jag ska kolla upp det när jag åker upp i morgon.
Det lutar nog åt att skaffa en skoter som inte är så attraktiv och låsa så gott det går och sen hoppas på att den står kvar när man kommer upp på helgerna.

Om någon vill ta den så gör dom det.. oavsett hur man har låst den.

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Det finns ju ingen garanti att man inte blir bestulen. Men det går ju alltid att försvåra för tjuven. En kätting + ett kraftigt, så att du låser fast skotern i något. Någon sorts "startspärr" någonstans, med en vippbrytare som bara du vet vart den sitter ;) Så kan de inte köra från platsen.

Men vill tjuvarna verkligen ha det, så tar de det hur jävligt det än är :bawling:

Jag har hört rena skräckhistorien om att när ett par parkerade för att fika i en toppstuga vid en skidanläggning. De låste såklart. Men när de kom tillbaka för att åka, så var skotern borta. Då hade tjuvarna kommit med skoter + kälke och lyft upp parets skoter på kälken och dragit iväg:shocked:

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
Kompisen min var borta över ynka två dagar o när han kom hem så var skotern borta.. inget spår på att någon hade brytit upp dom LÅSTA garageportarna (detta var en proX 800)

Emme.G.H.

Välkänd medlem
10 nov 2009
2.056
0
36
man kan ju börja med att ta ut nycklarna:p låsa fast mattan så dom ej kan köra iväg/rulla med nått.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Ska iväg och titta på 3 skotrar idag, men det blir inget köp.
Måste kolla upp lite närmare på vart och hur jag ska förvara den, jag var tidigare inställd på att bara ha den låst utomhus men tvekar lite nu.

Men någon stadigt fäste i marken och kedja genom boggien blir det i alla fall, och jag inte hittar ett låst utrymme.

sebbehallin

Välkänd medlem
14 jul 2010
1.142
0
16
Härnösand!
jaa, men det är väll bara bra o skriva sånt där? de bevisar ju bara att det kan hända VEM som helst och NÄR som helst? så tycker o tänker jag iallafall, man blir ju mer "rädd" om skotern om man får höra sånt:) Vi höll oss inte till topic menmen...

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden
Meddelandena som är borttagna inehåller bara ert snack olika skotrar som ev ska köpas inget som har med topic att göra

Åter igen till topic

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Dubbla lås, dold startspärr, (typ med tändspolen) Larm och spårsändare....

En kompis fick sin skoter stulen två gånger trosts låst garage, kätting genom mattan fast i en ingjuten 30 mm härdad ögla i golvet.
Gången innan det så hade han bara en 20 mm wire genom boggien och runt ett element...

Efter det så pratades det om självskjutande hagelgevär...

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Bästa stöld skyddet är att flytta till en ort där folk har lätt att skilja på ditt och mitt ;)
Du bor väl i Nikkaluokta eller liknande? Där är det få tjuvar. I södra Sverige är det många tjuvar så väldigt få ställen är säkra.

Hyr en minigrävare. Gräv ett satastort hål. Cementera fast några balkar så att de sticker upp vertikalt några meter. Lyft upp skotern på balkarna och svetsa fast den.

Annars kan du hyra en ännu större grävare och göra ett ännu större hål. Sen slänger du bara ner skotern och häller över betong. Stöldsäkert.

http://lmgtfy.com/?q=how+to+build+a+bunker:)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Ber om ursäkt för OT.

Har kollat runt lite här och det finns inget låst utrymme man kan få använda.
Så för min del blir det nog i samband med att jag byter från sommar till vintertält att försöka få fast öglor i golvet utanför husvagnen, fästa kedjor i dessa och dra dom genom boggien när jag åker härifrån, och sedan hoppas på att den får vara ifred.

Jag har tittat lite på Abus mattlås, men dom verkar inte vara bättre än en klass3 kedja, eller har jag missat något?

Men det är som många säger, vill dom ha den så tar dom den.

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
Köp den grövsta kedja du hittar och sen stor sattana lås på det gärna sen ankra den runt husvagnens krok eller nå och så ett kapell så ser inte tillfälles tjuven heller åket

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Jag har börjat kolla mot dom här gps/gsm larmen, dom kostar ju bara ca5k och med tanke vad man lägger ut i övrigt på maskinerna så måste det ju anses billigt! Många kan nog bli avskräkta om man ser till att det finns ett klistermärka ang att det sitter monterat. Personligen har jag ett abus klass 3 lås och kedja, men använder det sällan. Ställer oftast in maskinen i min verkstad som är larmad och ringer mig om larmet går.

Men det skadar ju inte att ha den kedjad till backen oxå!