V-max?

A

Alle

Yamaha V-max xtc -98 vad bör man ge för en sån? går dom bra? några vanliga fel? vad drar dom i soppa? går dom bra i lössnö? tacsam för alla möjliga svar!

kråkan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Beror på vilken motor, 700an är grymt driftsäker och bensinsnål. min drar 2,3 liter/milen MED PIPOR!! får den lätt under 2liter utan!

Det du kan tänka på kanske är främre boggiedämparen. Den har lite mjuk fjäder så den slår lätt igenom vid hårdare körning, men det e bara att byta ut den och renovera dämparna, kanske chimsa om dom efter din vikt, så har du mycket bra dämpning, I princip samma som på Vipern!

Något större fel på lössnöegenskaperna är det inte. Bara man inte har orginalmattan med 19mm kammar.. Jag har 30mm och det är perfekt tycker jag. Högre kammar tror jag man måste byta drivhjul för att få in!

Vad du ska ge kan jag inte på rak arm, men ge hällre lite mer för en fräsh maskin mot en billig som du får byta ut halva innan den går som den ska. Reservdelar är inte billiga! Men det borde inte vara något större problem med XTCn,

Om du köper en så bör du gå genom å kolla lagren i hela skotern, på min SX hade drivaxellagren gått. det vid hastighetsmätaren var dyrt, typ 500 spänn, det i kedjehuset kostade 700 men där kan man lika gärna sätta ett SKF lager för 70 spänn, det e samma lager!!! Bara att höra med en yamma mek, dom vet säkert vilket nr på lagret! Det är i alla fall billigare att byta lager mot att få byta ut hela kedjehuset när lagret skurit!

Oj, det blev långt, men hoppas att det var till någon hjälp.

Lycka till