V-max-96 DX går orent

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Har en v-max -96 som nu börjat gå orent och "blöddrar" på låga varv samt när man kör med konstant hastighet och gasar på.
Tomgången har också blivit lidande när det här problemet började smyga sig på. Gasar man ur den så går den rent men när man slår av så finns den orena gången där igen. Känns som den får för mycket bränsle.

Jag har inte kört mycket med just skotrar men jag upplever det som att den går för fett.

Har bytt tändstift och de gamla visar också spår efter för fet gång.

Finns det nåt standardfel som på de här modellerna som kan orsaka detta problem eller det kanske finns nån som varit med om samma sak ?

Det jag själv kan tänka mig vara en orsak är om det finns igensatta luft/bränslegångar i förgasare (meka isär o rengöra). Kan luftfiltret sättas igen så pass så att dessa problem uppstår ? Duger en vanlig dödlig till att själv justera luftskruv eller finns risken då att man förstör mer än gör nytta ?

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Ingen som har en aning om vilken ordning man ska börja felsöka ?

Den drog ca 5liter/mil innan den ställdes in i garaget.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Blöddrar den bara eller misständer den, min Exciter fick fnatt och det var CDI boxen.

Var det extremt varm? Min nuvarande 600 XT började bluddra när det var +8 ute. Jag tror inte den är bestyckad för de temperaturerna från fabrik.

O.bach

Välkänd medlem
14 jan 2007
274
0
16
Norge
Hei.

Var ute med min sx 700 i går. Da var det +10 grader ute. Gikk dårlig og småfusket. Føltes mange ganger som choken var på.
Er nok ikke dyset for de temperaturer vi har nå.
Hvis ikke det temperatur, er det nok skitt i gasserne.

Mvh

Ole Bach

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Nu sista gångerna har det visserligen varit ganska varmt här hemma i Gävle men en kompis lånade den nu i helgen när vi var i Idre och då var det kallgrader. Den har betett sig så här även på hemmaplan när det varit -15 så det lutar nog att det är nog skit i förgasarna. Kanske choken som fastnat ?

Eftersom jag har en till skoter så har jag prioriterat körning med den när det funnits snö framför att meka med yamahan. Men nu är det dags att ta tag i problemet. Känns som sagt som man kör med choken i så det första blir nog att riva lite i förgasarna och rengöra.

en kompis hävdar bestämt att det är variatiorn som spökar, kan sånt här uppstå pga nåt variatorfel ?

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Aldrig hört talas om, om variatorn växlar fel så att du ligger på för "hög växel" för tidigt så att den blir orkeslös så tycker jag att det skulle märkas.

Bludder låter mest förgasarna eller tändningen. Har den TORS?

DPN

Medlem
29 dec 2009
37
3
8
Gävle
Ja, den har TORS men det varnar den inte för. Jag har också svårt att tro att det skulle vara variatorn som spökar, känns mera som ett förgasarfel.

Ska meka av förgasarna och rengöra allt så kanske problemet försvinner. Som vi tidagare pratat om så är det inte omöjligt att choken är boven.

Diversion

Välkänd medlem
19 sept 2004
177
0
16
Kan påpeka att på min 600XT så finns inget luftfilter i egentlig mening, det är luftburken är bara inoljad och har en skumgummitätning.