Värt att veta om xrs 600 -07?

W

Wettainen

Jo som rubriken lyder.

Vill veta allt som man bör veta om xrs 600an från år 2007!
Matta: bra,dålig, läng,bred fördelar,nackdelar
Motor: Bränsleförbrukning,HK,Hållbarhet fördelar,nackdelar.
Chassi: stryktåligt,svagt, dåligt/bra i lössnö, fördelar,nackdelar
Skidor: bra/dålig i lössnö, värt att byta skidor direkt till slp pp?
Dämparna: justerbara eller inte?
Elen: inget krångel med det?

och om ni kommer på något annat så skriv gärna det!

// Wettaz:ciao:

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Dålig originalmatta, 32mm ripsaw 307x38
SDI motor så ska dra lite mindre än förgasare men är ingen stor skillnad, nackdelar: batteri, säknringar etc kan krångla
Hyffsat stryktåligt chassie, 440dämpare justerbara
Dåliga org skidor
Är inga kända elfel på dom

W

Wettainen

SDI motor så ska dra lite mindre än förgasare men är ingen stor skillnad, nackdelar: batteri, säknringar etc kan krångla
Dåliga org skidor
okej, 44ans matta kommer jag då iallafall skaffa direkt om den inte finns på redan! samt att skidorna blir det Slp pp eller C&A pro beroende på hur min budget ligger på :)

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Dåliga org skidor
Lite mindre? Min kompis har gamla modellen av motorn med förgasaren. Hans drar aldrig under 3 L milen i princip. Jag kommer sällan upp i dom soppaförbrukningarna. SDi n är betydligt snålare.

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
Lite mindre? Min kompis har gamla modellen av motorn med förgasaren. Hans drar aldrig under 3 L milen i princip. Jag kommer sällan upp i dom soppaförbrukningarna. SDi n är betydligt snålare.
ja min sdi kom jag bara över 2liter en gång förra vintern och nej då körde jag inte lugnt!

W

Wettainen

ja min sdi kom jag bara över 2liter en gång förra vintern och nej då körde jag inte lugnt!
Xrs:ens SDI motor kan ju då inte vara likadan som dom andra! Har tittat runt lite här å där nu och XRS 600 ska dra från 3-5 liter per mil i hårdkörning! men det är en helt okej siffra för vet att pappas Ski-doo gtx 550f drog3liter milen när jag var ute och körde hårt med den!

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Allt är väll relativt i soppa kostnader..
Jag tycker du ska kika på en xrs 800 07a ist nu när de inte verkar skilja nått i pris nästan.
800an tycker jag är en jävligt fin maskin!

W

Wettainen

Allt är väll relativt i soppa kostnader..
Jag tycker du ska kika på en xrs 800 07a ist nu när de inte verkar skilja nått i pris nästan.
800an tycker jag är en jävligt fin maskin!
Får inte ha 800a för farsan! han har hört så mkt skitsnack av mina kusiner om att 600an är mkt bättre och billigare att köra med, försäkringen osv!
Men jag skulle hellre vilja ha en 800a då det finns så lite med xrs 600 på blocket!

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
Xrs:ens SDI motor kan ju då inte vara likadan som dom andra! Har tittat runt lite här å där nu och XRS 600 ska dra från 3-5 liter per mil i hårdkörning! men det är en helt okej siffra för vet att pappas Ski-doo gtx 550f drog3liter milen när jag var ute och körde hårt med den!
SDI motorn i xrs:en är lika som i alla andra SDI maskiner, du får räkna med en förbrukning på mellan 2,5-4L/milen beroende på matta, drevning och variatorbestyckning

W

Wettainen

SDI motorn i xrs:en är lika som i alla andra SDI maskiner, du får räkna med en förbrukning på mellan 2,5-4L/milen beroende på matta, drevning och variatorbestyckning
En kompis hade en xrs 600 -07, han hade 44ans matta, nerdrevad 2 kugg och sen hade han typ dynamoe joe variator kitt och den drog 4-5 liter lätt när det var puder ute!

rev_18

Välkänd medlem
18 apr 2007
304
0
16
östersund
En kompis hade en xrs 600 -07, han hade 44ans matta, nerdrevad 2 kugg och sen hade han typ dynamoe joe variator kitt och den drog 4-5 liter lätt när det var puder ute!
hm ok, testade att få så hög bränsleförbrukning på min förra renegade och lyckades endast komma upp i 3,2L milen och det minsta den drog var cirka 2,2l milen.
en grej som är på nästan alla revar är att på insidan av den yttre luftburken så sitter det 4-5 hål som du bör sätta tejp eller nått filter för annars dras det in remdamm i motorn

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Inte så stor skillnad på förgasare och sdi när det är hårdkörning
Men "lugnkörning" är det stor skillnad vad jag märkt, ägt både rev med förgasare och insprut,
Insprutarn går att få upp i 4,5L milen vid HÅRDkörning om man vill,

Mxz670

Välkänd medlem
10 okt 2007
610
1
16
Min -05 låg mellan 1,7-2,3. Riktigt bränslesnål motor, det givetivs om allt är i bra skick och lirar som det ska. Fick alltid i minst soppa vid macken.

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
Hej!
Lånar tråden..

Kollade för kul på en xrs 600s regnummer på Transportstyrelsen och vart helt paff när det stod att den (och uppenbarligen likadana xrs'or) ska väga (vad jag förstod) 340 j***a kilo enligt Transportstyrelsen!

Det måste ju vara ett riktigt stort fel gjort av dom.. Min F7a väger ca, 250kg med full tank!
Inser själv att xrs'en inte väger mer än den men fick mig en chock..

Men tänkte ju även passa på att fråga hur mycket en xrs väger och hur pass smidig den är i lössnö samt led :) ;D

Kan avsluta med att säga att regnummret togs av en xrs på blocket som såldes av Kalix maskiner :)

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Men tror du att det stämmer, K11!!!nggSko000tt33eerr?
Skulle gissa på runt 230 MAX, revarna är som liten lätt å nätt

KiNGsKoTeR

Välkänd medlem
31 aug 2010
552
1
16
Söderhamn
jag vet men därför jag DUMFÖRKLARAR Transportstyrelsen :D Visst ja sket i blöjan först men anade snabbt att det var i Transportstyrelsens huvud det var fel i ^^

W

Wettainen

Kan lika gärna skriva det här!

Vad är det? ett variator kitt från te.x Dynamoe joe gör? jag hade tänkt att köpa ett sådant till skotern senare iaf! de sägs ju att man inte ångrar sig om man köper ett för det går inte att jämföra mot orginal osv!

"De flesta kiten innehåller Maskinbearbetad ALU helix, med inbbygda bussningar. Viktkit. primär och sekundär fjäder.."

Jag har då inte ens en susning om vad en helix är! vikterna och fjädrarna vet jag iallafall vad det är :)

Last edited: