Värmenyp på MATTA?

M

Mikko K

Hej jag har nyligen köpt en polaris indy 400 -85, Det är en glid boogy historia med nya slides och ny matta. Ok nu till det skumma (kanske) Va ute och åkte lite på en led ute i skogen det va ganska kul, men magen börgade kurra och hemfärden började. Snabbaste vägen var att åka på cyckelbanan, jag kom till en raksträcka och gav på lite (ca 100kmh) när jag skulle svänga in på infarten så gick det trögt precis som om den nöp eller nåt. Nu stog det still på alla sätt och vis motorn gick men skotern stog still hur mycket jag än gasade. Hmm dyrt tänkte jag och började leta fel ??? efter en liten stund uptäcker jag att höger sida av mattan sitter fast i boogie sliden. lycks slå lös mattan och kan parkera skotern. Så nu sitter man här och knappar å funderar varför det vart som de vart?? Fins det olika matreal i slidsen?? eller kanske andra utformningar på dem?? Kan nägon hjälpa till och fundera lite på mitt problem! tack!
 
P

Palle Kuling

Det som hände vara att slidsen vart så varma att dom smällte fast i mattan. Snön kyler ju i vanliga fall mattan/slidsen men när du körde i dom där farterna på packad snö så fans det ju inget som kylde. As simple as that

Det finns ju en anledning till att bandvangnar har "hjulboggi" som bär banden.
 
Reactions: trixa

xc60098a

Välkänd medlem
1 jan 2000
302
0
16
du måste stanna och kyla slidsen på packad led eller så kan du sätta på snörivare bak påskidan som gör jobbet finns åxo den enkla möjligheten att aätta ner foten ...de här e ju en grundregel som alla gör veta när de gäller skotrar har du något förarbevis?? om inte där finns mycket om maskin vård att lära!
 

Sigge

Medlem
1 jan 2000
24
0
1
Köra 100 Km/h på en Cykelbana var nog bland det dummare jag hört...inte undra på att vi skoteråkare har dåligt ryckte.
 

08

Ny medlem
1 jan 2000
2
0
1
Stockholm
Ja, skotrar mår ju bäst på snö,
annars är det någ gräs som gäller för detär
ju långt så det smörjer in, om man har privat gräs att köra på dvs.
Annars när det väl är snö tycker jag det är enklast att kliva av med skotern ibland eller dra in lite i mattan under körningen.
Trist att förstöra nya grejjor, det finns ju teflonslides som ska vara bra men jag har aldrig behövt det ännu.
Kör inte på cykelnbanan igen tack!
SX 700 mountain
 

danne3

Semi PRO sledder
1 jan 2000
142
0
0
slidsen smälte fast i mattan pga av dålig kylning, men slidsen ska köras in ordentligt annars håller dom inte länge, kör så mattan nästan nyper fast, sedan ska man kyla av dom och göra likadant några ggr då blir det en yta som är hård och då håller slidsen 5ggr så länge.

cykelbanor får man ej köra på så undvik det i fortsättningen....
 
M

Mikko

Det var som jag tänkte då vad synd. Ibland gör man saker som man inte får det är de flesta skyldiga till! Just i det här fallet var det ingen fara, det är en lång raksträcka utan någon korsning och sikten är jättebra. Tack för svaren!

PS: Till er hobby poliser döm inte utan att ha gjort en riktig bedömning! Alla bor inte som ni själva, tex tänker kanske 08 på en cyckelbanna utanför ett dagis i ett villa område där han bor? äh ni förstår vad jag menar det va lungt i alla fall! God natt! Imorgon är det fredag...