Världsrekord i bränsleförbrukning !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Nu har jag tagit världsrekord i soppaförbrukning med Thundecatten 16 Fucking liter milen! Jag kom 1,5 mil på 24L och de va isåkning i 50 kmt samt led 50/50 % med toppfart max 50kmnt.
Mina tidigare rekord vid injustering av förgasare har varit 10Lm vid fullgasrepor fram och tillbaka på isen men de här tog rekord och då ska ni veta att ingen soppa läckte ut allt for genom motorn!
Förklaringen till detta är väldigt långsökt vi skulle ut på trevlig grilltur med kärring på pallen och maskinen va bra inställd i arf värde både via bredbandslambda och 3 st separata avgastempgivare de ställde jag in i fredas så den skulle gå billigt vid lördagen familjetur med ett helt gäng skotrar. Lastade av och vi for i väg och motorn gick stenfint men till min förskräckelse började afr mätaren och tempgivarna visa extrem snålhet tempmätarna visade uppimot 700 grader redan vid krypåka i 30 knyck helt plötsligt. Jag stannade och kobtrolerade soppa i flotörhusen och de va fulla (genomskinliga flotörhus Lectron gasare). Då började min gärna koka alla möjliga underliga tankar,,fan har jag tankat diesel eller nåt så den glödtänder??? Luktade vanlig 98 okt soppa så jag höjde Trottelnålarna som fetar på hela registret när de är Lectrongasare skruvade även upp Powerjetmunstyckena ett helt varv så den skulle dränkas i soppa. Då sjönk tempen från 700gr vid 30 knyck till 680gr ( normalt är ca 500gr i den farten):) Rörde jag gasen skenade tempen till 800gr vilket smälter kolvar. Stannade igen och skruvade upp nålarna så högt att de riskerade hoppa ur nålmunstyckena så jag fick absolut inte dra full gas för då skulle nålarna hoppa ur och hänga sig på full mutter. Öppnade Powerjettarna ännu mer skotern fyrtaktade så in i hell att den knappt rörde sig framåt och ingen kunde köra bakom för de rök så in i hell att hela leden försvann i rök (5% oljeblandning dessutom!) :) Nu kunde jag ta mig tillbaka 7kmt till släpvagnen ivf men de va helt otroligt att NGK br 9eya stiften höll, tänk köra på Choke ggr 10! AFR mätaren visade 13,5:1 dvs helt perfekt och piporna va 680gr varma alla tre vid 50 knyck ,jag va helt lost i skallen de måste va DIESEL JAG tankat trots att de va grön slang 98 okt tänkte jag. Väl framme vid bilen slog jag av motorn och åt korv i stället och vi va nog 10 pers som funderade va som stog fel, fan 3 separata tempmätare samt en sprillans ny AEM bredbandsmätare kan inte ha fel. Till saken hör att jag glömde stänga av tempmätarna som går på batteri och en halvtimme senare när jag började undersöka motorn igen så stod alla mätare på ca 300gr fast piporna va iskalla,,,,,? Men då föll polletten ner batteriet måste ha tagit slut och så va fallet. :) Tydligen börjar tempmätarna skena i värme när amp droppar och afr mätaren blev knäpp och visade 13-14 trots litervist med soppa. Jag hade laddat batteriet med för låg amp så timern på laddaren stängde av långt innan de va laddat fullt vilken jäkla laddtabbe haha. De 4amp Lipo Battreiet håller mätarna igång minst 4 timmar normalt så de fanns inte i min sinnesbild att de skulle va slut. Skruvade tillbaka förgasariställningarna dit de skulle va stängde av mätarjävlarna och masiknen gick som en fucking ape igen. Så kan de gå när inte haspeln är på och man är lite utvecklingsstörd :) Men hur höll stiften för detta jag kan än en gång rek NGK br9 eller 10 eya stift!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.626
797
113
Kramfors
Uppdatering på ovan inlägg,,,,,,,,de va inte slut batteri som gjorde mätarna knäpp de va grillfolie som rådde för eländet!
Vid provkörning med nyladdat batteri blev piporna stekheta igen jag trodde jag skulle explodera av förvirring och ilska va fan är de nu då!? Jag fick sätta mig ner o fundera på vad jag gjorde för ingrepp på fredagskvällen och de enda jag kom på va att jag isolerade kabeln från lambdasonden med grillfolie. Provade ta bort det och nu funkar både lamdamätare och tempmätarna perfekt!?
Jag köper att lambdamätaren kunde bli tokig av aluminiumfolie men varför la tempmätarna av 3 st oberoende mätare? De enda de har gemensamt med lambdamätaren är batteriet? De va inga skador på kablar som kom i kontakt med folien så de måste ha blivit någon typ av radiostörningar eller :rolleyes:o_O:)
Om någon har en aning varför man inte får isolera vissa kablar med aluminiumfolie så skut även vilda gissningar går bra.