Värdeminskningstabell

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Är det någon som roat sig med att konstruera en tabell alt algoritm för värdeminskning på skotrar??

Dom tappar ju väldigt mycket i värde de första åren sedan avtar värdeminskingen något.

Jag har funderat lite över det och har kommit fram till följande värdeminsking för led och lekskotrar beräknat från nypriset förutsatt att skotern är i normalskick och säljs av privatperson.

År 1: 23%
År 2: 20%
År 2: 17%
År 3: 15%
År 4: 13%
Sedan fortsätter det med ungefär 10% varje år.

Vad tror ni om det? Är jag helt ute å cyklar eller?

Arbetsmaskiner och Touring har mindre värdeminskning men jag har inte funderat något över dem än :)

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Har dock kommit fram till när de börjar bli ungefär 10 år gamla och äldre så styr skicket mer än åldern. Men från 0-17k för en 10+ år gammal skoter beroende på skick.

Jag har räknat på blockets optimistpriser - teoretisk plutmån :) , de maskiner jag själv köpt och priser som jag hört andra köpt skotrar för.

Ni får gärna räkna lite på det och se hur fel det slår mot de pris ni betalt när ni köpt skotrar (eller sålt skotrar för den delen)

Sedan finns det naturligtvis ovanligt populära modeller som alltid kostar mycket.

Men det verkar som man ska köpa en skoter som är 4 år eller äldre för att få så lite värdeminskning som möjligt.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
För egen del stämmer det rätt så bra på inbytespriset/vad jag säljer för privat på min -10 600 e-tec får jag säga.

Att värdeminskningen tappar ju äldre skotern är, är ju inte direkt något nytt, samma sak med bilar.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det jag är lite osäker på är procenttalen mellan år 6 och 10 eftersom det fanns väldigt dåligt med underlag att räkna på. 99, 00 och 01 hamnar lite lågt i värde mot var de borde ligga tycker jag..

Eller så är det bara så att skotrarna i slutet av 90 början av 00-talet helt enkelt är överprissatta i förhållande till nypriset. För många 98/99/00-modellerna vill säljarna ha 30-40% av nypriset och det kanske helt enkelt är för mycket.