Välja släp

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jag anser kåpa är liiiite överreklamerat. Visst, om man ska flytta eller i princip enbart dra skotrar är den bra att ha, men använder man släpen till en massa andra grejer så är den fort i vägen. Med ett bra kapell till skotern, (läs tillverkarens egna formsydda), så klarar man sig långt utan kåpa.
Kapell hindrar salt och sand att leta sig in i och orsaka korrosion och slitage nästan lika bra som en kåpa gör.
Att däremot dra omkring en otäckt skoter på vagn mycket är ett enkelt sätt att halvera både värde och livslängd på maskinen...
 

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Jag anser kåpa är liiiite överreklamerat.
Känner precis tvärtom.
Använder vagnen till mycket.
Visst finns det nån nackdel ibland med kåpa, men fördelarna överväger med råge.
Har ju lång vagn, 5m flaklängd, så funkar fint att hämta byggmaterial med 🙂

Men på vinterns turer till fjällstugan skulle det inte gå med släp utan kåpa.
Packning och mat för en vecka för 2 vuxna och 2 barn gör att man alltid måste lasta på vagnen för att få med allt.
Finns inte en chans att få plats med allt i bilen.
Hjälmar, både för skoter och slalom, skor och pjäxor, kläder, skidor, nån bob eller andra åkdon, lite verktyg mm.
Det går åt plats... 🙂
 
Reactions: patric70 och Tengil

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känner precis tvärtom.
Använder vagnen till mycket.
Visst finns det nån nackdel ibland med kåpa, men fördelarna överväger med råge.
Har ju lång vagn, 5m flaklängd, så funkar fint att hämta byggmaterial med 🙂

Men på vinterns turer till fjällstugan skulle det inte gå med släp utan kåpa.
Packning och mat för en vecka för 2 vuxna och 2 barn gör att man alltid måste lasta på vagnen för att få med allt.
Finns inte en chans att gå plats med allt i bilen.
Håller med, skulle jag valt att behålla ett släp så skulle det vara det med kåpa. Otroligt skönt att bara kunna köra upp maskinerna och kasta in lite bråte runt om som bara kan ligga löst som man inte får plats i bilen och allt är rent och torrt.
Sen när det inte är skotersäsong så är det också bara plus med kåpan när man ska hämta saker mm så slipper man passa in finväder...
 
22 okt 2020
11
4
3
42
Boden
Det blir nog ingen kåpa på detta släpet, inte i våran ägo i alla fall. Har redan startat upp planerna för att skaffa 4WD..!

Ryms en hel del i pulkan också, som kläder eller annan packning. Tänker att det säkert går att lösa på fler sätt också.

Lösa saker vill man väl undvika på ett släp tänker jag, allt bör vara fastspänt och det gäller väl även om man har kåpa?

Sen förstår jag att det inte blir så i praktiken varje gång.
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Givetvis behöver man spänna fast större grejer och vagn även om man har kåpa. Men precis som har nämnts här så slänger även jag in diverse saker i vagnen när man ska upp hela familjen, väskor med kläder, skoterhjälmar, skoterskor och diverse småsaker som tar upp plats. Bytte bort förra vagnen mot en med kåpa och det är skönt att slippa lägga kapell på skoter och pulka samt skönt att slippa nedgrisade spännband och annat. Ser bara fördel med en kåpvagn, om den är tillräckligt lång funkar det även med byggmaterial, i värsta fall får man ta bort baklemmen...
 
Reactions: Boomshackalack

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Jag anser kåpa är liiiite överreklamerat. Visst, om man ska flytta eller i princip enbart dra skotrar är den bra att ha, men använder man släpen till en massa andra grejer så är den fort i vägen. Med ett bra kapell till skotern, (läs tillverkarens egna formsydda), så klarar man sig långt utan kåpa.
Kapell hindrar salt och sand att leta sig in i och orsaka korrosion och slitage nästan lika bra som en kåpa gör.
Att däremot dra omkring en otäckt skoter på vagn mycket är ett enkelt sätt att halvera både värde och livslängd på maskinen...
Jag har gjorde misstaget att åka omkring med vagn utan kåpa, det resulterade i förstörda kolvstänger till dämparna och det fanns då både salt och sand lite överallt inne i skotern. Jag åkte med det dyraste formsydda kapellet från tillverkaren men inte skyddade det i närheten av lika bra som en kåpvagn gör.

Efter att ha bytt stötdämparstänger 2 ggr sålde jag vagnen och köpte kåpvagn. Till saken hör att jag på min öppna vagn hade byggt vindavvisare fram som var ca 1,5m hög och gick runt bakåt på varje sida ca 1m för att få bort det värsta stänket från bilen. Hjälpte lite men absolut inte tillräckligt.

Som sagt smaken är som baken men har man en kåpa kan man plocka av den, har man ingen är man utan alternativ.
 
Reactions: patric70

900 ace

Medlem
16 feb 2019
21
2
3
Jämtland
Hej!

Behöver lasta en Commander 600 årsmodell 2013 och en brännapulka.

Vilken släpstorlek är minimum för detta??

Är 380x185cm för litet?
Hade samma problem själv. Du måste upp till tex 4p 490185 eller 445220. fogelsta s2240. Själv valde ja 4p 490 med kåpa till commander och en brännapulka.
 

Magnus75

Ny medlem
2 mar 2022
1
0
1
48
Arjeplog
Hade samma problem själv. Du måste upp till tex 4p 490185 eller 445220. fogelsta s2240. Själv valde ja 4p 490 med kåpa till commander och en brännapulka.
Hej!
Funderar idag på att köpa ett 4P txi 490 med kåpa. Undrar hur mkt plats du har kvar i släpet efter att ha lastat commandern å brännan? Jag har dessutom en hundkälke, en trälåda som jag byggt på en gammal Gofortkälke. Typ 1m bred, totallängd ca 220cm, trälådan ca 1x1x1m så jäkligt skrymmande. Är det alls tänkbart att rymma hela tattarlasset? 😊
 

900 ace

Medlem
16 feb 2019
21
2
3
Jämtland
Hej!
Funderar idag på att köpa ett 4P txi 490 med kåpa. Undrar hur mkt plats du har kvar i släpet efter att ha lastat commandern å brännan? Jag har dessutom en hundkälke, en trälåda som jag byggt på en gammal Gofortkälke. Typ 1m bred, totallängd ca 220cm, trälådan ca 1x1x1m så jäkligt skrymmande. Är det alls tänkbart att rymma hela tattarlasset? 😊
Hej! Kan bli svår de där, just att den är 1m bred. Rita ut vagnen på backen å ställ de du ska ha med dig inom måtten.