Upproret...

pa

Aktiv medlem
1 jan 2000
58
0
1
Vagnhärad Sverige
Hej!

Jag skrev ett mail till Lena Dahlgren, vägdirektör, Vägverket Region Norr om den nya utredningen om snöskoter. Skriv och protestera!

Mitt mail:

Jag har läst Snöskoterprogram och förfäras av den okunnighet och den obefintliga förankring som rapporten har. Jag hoppas verkligen att ni tar omtag och skickar ut den på remiss till de aktiva organisationerna som finns.

Det finns många förslag som är kostsamma för skoteråkare och visar ingen hänsyn till de som använder skotern någon dag per år. Det innebär fler som kör oförsäkrade och oregistrerade skotrar!

Det finns många sakfel i rapporten. Jag vet inte vad ni har för krav på era källor men ni borde kontrollera dom.

Tex:
- Ett flertal haverier orsakats av alkylatbensin - finns inte med. Mycket kostsamt!
- Vilken inverkan har en besiktining av en snöskoter?
- Flytoveraller?! Det är inte skoterolyckor utan drunkningsolyckor!
- Att en skoter orsakar olyckor som exempelvis tågurspårningar då man kört över rälsen?!
- illegal jakt - bedrivs året runt! Ej en skoterfråga.
- samarbete mellan skidåkare och skoteråkare. De uppskattar skoterleder med uppkörda spår - finns inte med!
- Era ÅSIKTER om använding av högkamsmattor är direkt pinsam.

Det här är bara ett axplock!

Svaret:

Hej,

Det förslag som finns är ett resultat av en arbetsgrupps arbete.
Arbetsgruppen består av representanter för Polisen, Länsstyrelsen i
Norrbotten, Samernas Riksförbund, SVEMO, Snowfed, Banverkets Norra Region, Kommunförbundet Norrbotten och Vägverket. Materialet är det första försöket att samla fakta över hela snöskoterna användningsområden. De förslag som finns är nästan undantagslöst förslag om att utreda vidare. Vägverket tittar nu på förslagen och ska prioritera vilka områden sonm vi kan ta tag i. I de fortsatta utredningarna kan betydligt fler intressenter bli
involverade. Alla parter är inte i alla delar överens utan programmet får ses som en bruttolista över möjliga åtgärder som kräver betydligt djupare analyser innan de läggs fram som förslag till genomförande.

Med vänliga hälsningar
Lena Dahlgren