Upplever ni olika kvaliteér på mattor??

dieselfreak

Aktiv medlem
16 okt 2006
58
0
1
Strömsund
Är det nån som har nå erfrenheter av att de är varierande kvalitet på mattsorterna.....en kompis har en 44mm camoplast som de sitter Bombardierstämpeln i....den har kastat av sej oförskämt många kammar på några säsonger,sitter på en RC 440/800:nono:

Polaris har ju "orginalmattor" som är 44mm...håller dom bättre??:hmmmm2:

har även sett att de finns både med 60 och 80 shore som väl är hårdheten??...ska sitta på en RX1 Turbo så den får gärna hålla en stund;);) är 2,52 delningen som ska till

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Vet av Arctic Cat's Ripsawmattor (de har även silent-track) som hållit många hundra mil utan att visa nåt slitage och har sedan hört om vanliga som kastar kammar hela tiden. Ligger det kanske nåt i de där extra tusenlapparna originalmattan kostar? Jag har inte varit speciellt försiktig med min matta tycker jag.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
En polare ha en 44 racing matta på sin iqrr, den vart slut på typ 1 säsong

måste ha varit nå fel på denna matta..

jag-och 5 andra polare kör med polaris 44 racingmatta.. alla vi har varit å svarva på sten och stubbar i vinter..kört på bana.. en polare fastnade i plogkanten så då stod han å svarvade tills han kom lös.kan säga att de var mer än en sten och skit som fölg bakom..

tror de är kanske 5-6kammar TOTAL över alla mattor som är sönder.min matta är de inte ens en skada på..ser ut som ny.

vad ja vet är den stenhårda mattan på XP 600RS -08 som ja hade.den var riktigt kass.de flög kammar bara man körde rakt på slät backe...

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
BRP mattorna som har 80 i hårdhet är totalt värdelösa, de sprutar kammar från dom pga att dom är för hårda. Köp en camoplast backcountry, dom är billigare (4700), håller bättre (hårdhet 60 el 65) å har mjukare kammar (=bättre grepp). Hade en sån på min edge å den bettade nå helt vansinnigt, även på hårt. Polaris racingmattan har jag ingen personlig erfarenhet av, men dom verkar ju hålla för dom jag vet som kör me dom iaf..

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
BRP mattorna som har 80 i hårdhet är totalt värdelösa, de sprutar kammar från dom pga att dom är för hårda. Köp en camoplast backcountry, dom är billigare (4700), håller bättre (hårdhet 60 el 65) å har mjukare kammar (=bättre grepp). Hade en sån på min edge å den bettade nå helt vansinnigt, även på hårt. Polaris racingmattan har jag ingen personlig erfarenhet av, men dom verkar ju hålla för dom jag vet som kör me dom iaf..
Är det så det fungerar?
Trodde faktiskt att ju hårdare matta jag hade, desto mer stryk tålde den. :confused:

Reppa

Välkänd medlem
2 dec 2007
200
0
16
Mbgt
hade en x-rs med brp 44 mm, skitmatta, flög kam efter kam trots att jag var rätt försiktig..

nu har jag en summit 600 med challenger 80 shore, verkar hålla ruskigt bra, så det är inte bara hårdheten som bstämmer hur bra mattan håller..

Arctics powderclaw matta har 80 shore även den på vanliga, 90 på hcr, verkar hålla bra.

det är nog helt enkelt konstruktionen det hänger på :)

på brp 44:an jag hade gick inte kammarna av oftast, utan hela kammen släppte från korden så att säga. Fast visst gick några av och klövs också.

släng_å_häng

Välkänd medlem
16 nov 2009
122
0
6
Umeå
jodå nog är det skillnad på kvalitet alltid, inte för att det hjälper dig men brps mattor -08 och -09 skiljer sig markant mellan varandra -09 håller för allt kan man inte säga om -08ans direkt, sen också så tycker jag att är det så att några kammar har farit så blir det något av en ketchup effekt...

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
kör med en camoplast 44mm bombardier matta på min fy fan vilket skit om du vill att dom ska hålla måste du ju typ kapa ner 44an till 38 annars har du inga kammar kvar! kronslut efter en vinter

Swapped

Välkänd medlem
4 nov 2009
180
38
28
Nu blir jag orolig, har precis fått hem min Camoplast Crosscountry 38mm, även den med bombardier logga på. :afraid: 60 Shore,

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Ska köpa 44as matta. Vilken ska jag ha?
Alla verkar ju säga emot varandra här... "Den är skit" Nämen, det är den bästa jag haft" osv...

Vad ska man satsa på? Är Backcountryn vettig? :argh:

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Kan ju ha lite med temperatur och göra oxå!
Skulle gissa på att en hårdare matta tål mindre stryk vid kyliga
dagar. Kanske ha skotern uppallad och varmköra mattan lite innan man börjar
tokgasa.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det här med mattor verkar vara ett lotteri...

Jag och en polare köpte var sin Renegade 1200 förra vintern.
På ca 50 mil hade han 8 kammar borta. Jag hade alla kammar helt oskadade.

Han fick en ny matta på garantin, samma sort. Den har hållt hur bra som helst..