Boost III,
gerna en längre förklaring om hur man jobbar med bestyckningar.
Hubbe
Allt för dig Hubbe (jag är ju mutad)
Om man utgår från en standard dämpare så är den gjord för att kunna köra motorn full gas i flera km utan att kolven blir till aska. Om man då vill få ut några hk extra och dessutom tystare så stryper man utblåset.
Man märker om utblåset är för litet om motorn mojnar efter en viss bits full gas,,ex om motorn går sämmre eller spikar efter ca 100-200m är det för litet utblås eller den ska ha mer soppa. Crossmaskiner är ofta inställda på enbart 200m full gas för snabbast möjliga uppladdning av pipan. Om den går sämmre eller spikar direkt från tomg och hela registret har man på tok för litet ublås!!
Mer soppa /större munstycke försöker man i första hand få bort spikningen/slöheten med och kan på så sätt få den dra längre och vinna effekt. Även backning av tändläge funkar för att få bort spikrisken.
När man hittat en viss dim på utblåset som gör att motorn går fullt ut den sträcka man bestämt utan att spika eller mojna är man hemma. Avgasmätare är "nästan" värdelösa i detta fall för dem visar lägre temp när kolven smälter alt spikar. Men vet man med sig detta så slår man av om tempen plötsligt sänks.
Man måste ta lös pipan lite då o då första tiden ,efter strypning för att kolla om kolven blir sotig/grå runt under kolvringar och kolvtopp,,kallas dödsaska. Om den visar spikmärken och smältning av kolvtopp eller bygger underlig grå aska på framsida utblås kolv har man för tight utblås (förutsatt att man bestycklat in fett nog)!
Då måste man göra utblåset lite större helt enkelt.
Ex jag har bestämt att min TC ska klara minst 1000m full gas utan att bygga dödsaska på kolven. Jag satt dit medvetet grova stingerrör för att kunna strypa utblåset i dämpare för att få tyst gång. Året innan körde jag smalare stingerrör och öppen dämpare men fick då klagomål från kyrkan (väckte tydligen upp de döda
Varför dragracingfarbröder och jag valde smala stigers i första hand är att de stryper tidigare närmare själva pipan = mer värme energi i pipan= mer effektmöjligheter. Stryper man i utblås på en dämpare blir inte värmen inte riktigt lika hög i pipan och lite ojämn ,,,något mer svårtbestyckat men det funkar helt ok och sänker ju ljudet markant.
Tikkas burkar funkar på detta sättet och det ligger såklart många tim bakom varje burk han gör.
Ovan moddar är ytterst farliga att hålla på med så man tar stor risk för smälta kolvar och cylindrar :madgrin: