Tyyyyst ljuddämpare

quads.se

Ny medlem
10 dec 2012
2
0
1
Någon som vet hur man får en F7 att låta minimalt, supertyst och helst utan att tappa för mkt effekt...omöjligt? Kanske konstig fråga, men det är för att min kompis i Österrike har en F7 där, och snöskoter är total förbjudet...
 

SkoterAd

Välkänd medlem
3 sept 2010
417
0
16
Piteå
tror det blir svårt att hitta något tystare än orginal, men kanske från någon bil möjligtvis?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Ett alt som ger "lite" tystare gång är att dra utblåsröret ut i bandtunnel.

Det viktiga är att inte höja motståndet för avgaserna för då skär skiten ihop. Man kan åka med högre motstånd om man har koll på vad man gör. Ex crossåkare och dragracingåkare gör det för att få maximal värme i pipan = högt verkningsgrad på pipan. Men dem motorena körs bara max 400m på full gas så dem hinner inte skära.

Man kan med andra ord minska utblåset en aning på en standard maskin men då kan den behöva lite mer soppa på vissa register och man får inte åka full gas mer än 200m -400m ber på hur mycket man stryper utblåset. Man vinner både tysthet & effekt med strypning fast på bara kortare fullgasningar!!

Om det är intressant kan jag skriva en längre förklaring om hur man jobbar/bestyckar fram ett medvetet för högt tryck. Men det kräver vana av bestyckning och motoröra + risker för smälta kolvar!!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.907
890
113
Kramfors
Boost III,

gerna en längre förklaring om hur man jobbar med bestyckningar.

Hubbe
Allt för dig Hubbe (jag är ju mutad):)

Om man utgår från en standard dämpare så är den gjord för att kunna köra motorn full gas i flera km utan att kolven blir till aska. Om man då vill få ut några hk extra och dessutom tystare så stryper man utblåset.

Man märker om utblåset är för litet om motorn mojnar efter en viss bits full gas,,ex om motorn går sämmre eller spikar efter ca 100-200m är det för litet utblås eller den ska ha mer soppa. Crossmaskiner är ofta inställda på enbart 200m full gas för snabbast möjliga uppladdning av pipan. Om den går sämmre eller spikar direkt från tomg och hela registret har man på tok för litet ublås!!

Mer soppa /större munstycke försöker man i första hand få bort spikningen/slöheten med och kan på så sätt få den dra längre och vinna effekt. Även backning av tändläge funkar för att få bort spikrisken.

När man hittat en viss dim på utblåset som gör att motorn går fullt ut den sträcka man bestämt utan att spika eller mojna är man hemma. Avgasmätare är "nästan" värdelösa i detta fall för dem visar lägre temp när kolven smälter alt spikar. Men vet man med sig detta så slår man av om tempen plötsligt sänks.

Man måste ta lös pipan lite då o då första tiden ,efter strypning för att kolla om kolven blir sotig/grå runt under kolvringar och kolvtopp,,kallas dödsaska. Om den visar spikmärken och smältning av kolvtopp eller bygger underlig grå aska på framsida utblås kolv har man för tight utblås (förutsatt att man bestycklat in fett nog)!
Då måste man göra utblåset lite större helt enkelt.

Ex jag har bestämt att min TC ska klara minst 1000m full gas utan att bygga dödsaska på kolven. Jag satt dit medvetet grova stingerrör för att kunna strypa utblåset i dämpare för att få tyst gång. Året innan körde jag smalare stingerrör och öppen dämpare men fick då klagomål från kyrkan (väckte tydligen upp de döda :)

Varför dragracingfarbröder och jag valde smala stigers i första hand är att de stryper tidigare närmare själva pipan = mer värme energi i pipan= mer effektmöjligheter. Stryper man i utblås på en dämpare blir inte värmen inte riktigt lika hög i pipan och lite ojämn ,,,något mer svårtbestyckat men det funkar helt ok och sänker ju ljudet markant.

Tikkas burkar funkar på detta sättet och det ligger såklart många tim bakom varje burk han gör.

Ovan moddar är ytterst farliga att hålla på med så man tar stor risk för smälta kolvar och cylindrar :madgrin: