Tvätta skalställ.

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Som rubriken lyder så har jag tänkt tvätta mitt skalställ inför säsongen.
Nån som har några tips på vad man bör tänka på när de gäller skalplagg?

Tacksam för tips.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Brukar ju finnas nåt som motsvarar "handtvätt" på vissa tvättmaskiner, det borde ju vara skonsamt.

Dock rekommenderar jag att du köper impregneringspray och behandlar efteråt, så har jag gjort och det funkar kanon.

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
ok, låter ju som en god ide. Har för mig att jag har läst på nätet nånstans att man ska använda nåt speciellt tvättmedel för att inte täppa igen "andasfunktionen" i plagget. Nån som har koll på de eller är de bara jag som är ute och cyklar?

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Det finns ett speciellt tvättmedel i friluftsbutikerna som du "ska" använda. Det impregnerar om plagget så det stöter bort väta. Rekomenderas för plagg med membran.

meanis

Välkänd medlem
28 nov 2009
1.412
0
16
Finland, Pedersöre
Det är ju där sprayen kommer in i bilden, använder du den efteråt kan du använda vanligt milt tvättmedel, så har jag gjort och mina kläder har inte tappat alls i vattenavstötnigsförmåga och vindtäthet.

Räcker om du använder endera av det som tipsats.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jobbkläderna brukar jag slänga i en balja med avfettning över natten och sen skölja med vatten. Kanske du inte ska göra i och för sig.

Men kläder tål en hel del, följ tvättinstruktionerna bara.

dogbert

Aktiv medlem
2 aug 2004
78
0
6
Som några redan sagt följ tillverkarens tvättråd. De vet bäst hur deras ska skötas för bästa livslängd.

Finns även råd som gäller alla funktionsplagg:
Du ska inte använda sköljmedel, det sköljs inte bort fullständigt och ligger kvar i plagget där det med tiden förstör membranet.

När plagget är tvättat ska det självtorka, absolut inte torkas i ex torktummlare. Om sömmarna är tejpade så torkar tejpen sönder av värmen.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Tycker att det var en hel del vettiga svar i denna tråd.
Följ tvättråden.
Låg temperatur.
"speciellt" tvättmedel, men vanligt fungerar nog.
Inget sköljmedel.
Hängtorka.
Impregneringsspray efteråt.

Och helst inte lägga dom i avfettning under natten.. hahaha

Bra tråd.. 1 fråga, 7 svar och alla vettiga.. det ser man inte ofta.

Baltazar79

Välkänd medlem
25 jan 2010
488
0
16
Örnsköldsvik
Grymt grabbar. Nu har jag full koll på läget. Tusen tack för bra svar. Jag får nog spara avfettningsbaljan till arbetskläderna som sagt, Hahaha

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
jag har faktiskt läst att om man använder tvättmedlet som är framtaget till skalkläder så SKA man köra den i torktumlaren..