Tvärdog, ingen gnista

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Hej,
min gamla trotjänare tvärdog i lördags, ingen gnista. Ska i veckan kolla det uppenbara som om tändspolen har avbrott men tänkte fråga om någon har några direkta råd/tips på en så pass gammal maskin. Ranger LCE 2002 , Rave 493, DESS, har gått 1600 mil, fullservad. DESS-pluggen fungerar ju som ett nödstopp men det finns ingen mekanisk omkopplare så vitt jag kan se, någon som vet hur den fungerar?

Mvh
Göran
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Den lär väl ha dödarknapp på styret? Tjuvkoppla den till att börja med. Annars är de statorn i första han och ev tändspolen eller picupspole om du har tur. Tändspole är lätt att kolla, ta bara en från valfri motor typ båtmotor moped med 6 volt system duger, stor biltändspole funkar gräsklippare crosshoj annan skoter ja du fattar. Du kan tom köra med viken tändspole du vill de fun kar lika bra som org.
Picupp och stator går att ohmmäta bara man hittar vika kablar man ska mäta på och rätt värde.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Den lär väl ha dödarknapp på styret? Tjuvkoppla den till att börja med. Annars är de statorn i första han och ev tändspolen eller picupspole om du har tur. Tändspole är lätt att kolla, ta bara en från valfri motor typ båtmotor moped med 6 volt system duger, stor biltändspole funkar gräsklippare crosshoj annan skoter ja du fattar. Du kan tom köra med viken tändspole du vill de fun kar lika bra som org.
Picupp och stator går att ohmmäta bara man hittar vika kablar man ska mäta på och rätt värde.
Tack för svar. Ohm-mätte tändspolen och på lågspänningssidan är det 0,6ohm, samma som om jag kortsluter mätsladdarna. Har inte mätt dödarknappen men den bytte jag för några år sedan. Ny tändspole beställd.

Mvh
Göran
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Har bifogat elschema för diverse Lynxar från tidigt 2000, kanske finns ett allmänt intresse.

Har mätt upp de två "mindre" spolarna på schema 1 och den övre (vit/gul + blå/gul kabel) är c:a 270ohm, gissar att den spänningssätter MPEM-boxen. Den andra (svart/röd, röd, svart kabel) har kontakt med chassijord på svart och c:a 4-5MOhm på spolen, gissar att den är tändpunktsgivaren.

Någon som vet vad det ska vara?

Mvh
Göran
 

Attachments

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Efter att ha googlat och mätt lite mer blir jag mer osäker på om det är tändspolen. Schemat verkar inte stämma helt för de två givarna (pickup?) men de verkar ha korrekt ohm-tal båda två. Den trepoliga anslutning från "extralindningen" på statorn som ligger på 6-7MOhm känns dock inte rätt. Nåja, tändspolen var inte så dyr, väntar på den så får jag se.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om bägge pickupparna har likn värde är bägge ok, ena är för backen. De går skifta plats på dem om man vill utesluta fel på någ av dem men man får löda om kontakterna. Om du dragit av ett startsnöre strax innan den la av eller några timmar tidigare kan snörrester tryckt ut picuppen för långt från svänghjulet. Gapet mellan svänghjulets bölder och picupp ska va 0,3mm till ca 1,2mm.
6-7 ohm statorvärde låter för lågt utan att ens veta rätt värde
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Om bägge pickupparna har likn värde är bägge ok, ena är för backen. De går skifta plats på dem om man vill utesluta fel på någ av dem men man får löda om kontakterna. Om du dragit av ett startsnöre strax innan den la av eller några timmar tidigare kan snörrester tryckt ut picuppen för långt från svänghjulet. Gapet mellan svänghjulets bölder och picupp ska va 0,3mm till ca 1,2mm.
6-7 ohm statorvärde låter för lågt utan att ens veta rätt värde
Tack för svar. Har nästan aldrig använt snörstarten på 20 år, elstarten föredras. Nja, jag menade 6-7 MEGAOhm, d.v.s. i princip avbrott. Detta på statorns "sekundärlindning", d.v.s. den som går direkt till styrboxen i schemat. Det är därför jag tror det slutar med statorbyte men ska prova med tändspolen först.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ja de låter som stator baserat på ohm motståndet vs elschema. Du kan skicka statorn för omlindning till Timrå elbyggnad också, de blir bättre än att köpa beg eller billig ny stator. För 15 år sedan kostade det runt 1600kr.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Ja de låter som stator baserat på ohm motståndet vs elschema. Du kan skicka statorn för omlindning till Timrå elbyggnad också, de blir bättre än att köpa beg eller billig ny stator. För 15 år sedan kostade det runt 1600kr.
OK. Hittade ingen beggad, GoSnow har denna, ser OK ut för mig. Har sökt lite om att byta och det stora problemet verkar vara att få bort svänghjulet, funderar på den här.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
OK. Hittade ingen beggad, GoSnow har denna, ser OK ut för mig. Har sökt lite om att byta och det stora problemet verkar vara att få bort svänghjulet, funderar på den här.
Rm stators är bra stuff och den va ju billig. Den svänghjulsavdragaren funka såvida de är tre skruvhål i svänghjulet.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Då var den igång igen. Statorn från RM Stator kom med stator, klistermärke, nyckelring och lite dielektriskt fett:

29692

Jobbet var relativt enkelt men rekommenderar BRPs original avdragare för svänghjul, gick väldigt enkelt. Motorgången känns jämnare nu, ingen skakighet på tomgång.

Gaspådraget verkar preliminärt lite annorlunda, känns som ett "svagare" område i början på accelerationen men sedan kommer den rejält. Gjorde också rent RAVE-ventilerna som hade ganska mycket tjärliknande gegga i sig, kan det ha ändrat gassvaret? Röda RAVE-skruvarna är helt inskruvade.

Mvh
Göran
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Lysande! Rengöring av raveventiler brukar ge snabbare gassvar vid om tag på gasen men vill du ha bättre bottendrag så skruva in de röda plastskruvarna. Prova rejält helt inskruvade först. De går bäst någonstans mellan helt inskruvade och helt utskruvade, vart vet ingen med halvsluta fjädrar de är bara prova sig fram.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Lysande! Rengöring av raveventiler brukar ge snabbare gassvar vid om tag på gasen men vill du ha bättre bottendrag så skruva in de röda plastskruvarna. Prova rejält helt inskruvade först. De går bäst någonstans mellan helt inskruvade och helt utskruvade, vart vet ingen med halvsluta fjädrar de är bara prova sig fram.
OK, ska prova lite.
 

GeK

Välkänd medlem
1 jan 2000
593
3
18
Stockholm, kör i norra dalarna
Nya tändstift också så blev den sig själv, RAVE:n får stå som den gör. H-e vilket drag nu, blir påmind om när den var ny. Undrar hur länge man kört med halvtrasig tändning...