tungstyrd lynx:(

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
när jag äntligen fick till matt inställningen bra på min lynx enduro 500-97 så skulle jag ut o prova den för första gången.
Och den var jävligt tungstyrd. vad beror det på? för högt skidtryck?

kan det ha nåt att göra med att en hårdare fjäder på den bakre dämparen? hur ska jag få mindre skidtryck? släppa lite på bakre fjädern, eller vad ska göras?
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Om det går lätt att svänga med skidorna i luften (t.ex. om du pallat upp skotern där fram) så är det förmodligen för att skidtrycket är för högt.
Men har du testat den nu när det är lite snö så kan det bero på att skidorna ligger mot marken också, då kan det ju gå lättare när det bara är snö därunder...

Har du satt i en hårdare fjäder bak i boggin så blir skidtrycket högre och då är det kanske bäst att, som du skriver, släppa lite på den ändå.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
ok, tack för svaren.

Jag släppte på fjädern för nån vecka sen.
hur mkt vågar man släppa egentligen?

Jag tror jag ska byta fjädern imorgon om det inte blir bättre, nån vänlig person som kan beskriva hur man gör? jag vet på ett ungefär, men jag har aldrig gjort det förut:/
min farsa vet inte riktigt heller.
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Jag brukar plocka lös stötdämparen helt. Efter det ska du ju hålla ihop fjädern poå något vis så att du kan få lös fjäderskålen eller vad det heter. på bilar använder man ju fjäderspännare : http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21662 men jag tror dom är för klumpiga. Jag brukar ta några remmar, typ sånna här: http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=17286 och dra ihop . Sedan släpper jag på muttrarna några varv, till slut går fjäderskålen, den som fjädern ligger mot på fästöglan att ta bort. när den är lös är det bara att dra ut fjädern.

Min metod med dom där remmarna kanske inte är att rekomendera ur säkerhetssynpunkt. Men för mig har det då funkat väldigt bra. när du her ihop allt är det ju bara att göra allt i omvänd ordning.

Förstod du?
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>Jag brukar plocka lös
>stötdämparen helt. Efter det
>ska du ju hålla ihop fjädern
>poå något vis så att du kan
>få lös fjäderskålen eller
>vad det heter. på bilar
>använder man ju
>fjäderspännare :
>http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=21662
>men jag tror dom är för
>klumpiga. Jag brukar ta
>några remmar, typ sånna här:
>http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=17286
>och dra ihop . Sedan släpper
>jag på muttrarna några varv,
>till slut går fjäderskålen,
>den som fjädern ligger mot
>på fästöglan att ta bort.
>när den är lös är det bara
>att dra ut fjädern.
>
>Min metod med dom där
>remmarna kanske inte är att
>rekomendera ur
>säkerhetssynpunkt. Men för
>mig har det då funkat
>väldigt bra. när du her ihop
>allt är det ju bara att göra
>allt i omvänd ordning.
>
>Förstod du?


jag jag förstog på ett ungefär, men hur får jag bort dämparen? lär man inte skruva bort saker o boggien eller nåt?? jag tror jag har sånadär remmar jag kan använda.

tack för svaret!!!

 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
Nu har vi försökt i 2 timmar o få bort fjädern, ock det går bara åt helvete, ingen som kan vara vänligt o hjälpa mig?

vi får inte bort dämparen ifrån boggien, vi vet ej hur man ska göra:(
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>ta en mejsel och knacka på
>muttern som sitter under
>fjädern så du skruvar ut
>fjädern.. det är det
>enklaste du kan göra


hur menar du? dämparen o fjädern sitter kvar än, och det är svårt att komma åt för den sitter längs med boggien längst upp typ:/ vi ska bygga nån ställning så man kan få upp skotern lite. men sen vet jag inte hur jag ska göra.

En viktig fråga till. hur mkt kan man ställa om dämparen till mjukare utan att den tar skada? tängte bara så jag slipper byta dämpare?

 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
Att få lös dämparen ska ju inte vara något problem. ta bara 2 ring- eller lednycklar och dra lös muttrarna, det är väll storlek 17 eller 19. efter det är det bara att ta en hammare och knacka ut bultarna, då faller ju dämparen ner. Du ska inte behöva ta lös boggien. du kan ju lyfta upp bakdelen på en pallbock, stol elelr nåt annat lämpligt. När du har dämparen lös är det ju som sagt bara att dra ihop fjädern med något och lossa på muttrarna, helst ska du ha en haknyckel till det men det går ju även med en skruvmejsel och hammare eller en polygrip/rörtång.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
ok, jag har en hacknyckel.

nu har jag ställt om dämparen till lite mjukare, hur mkt tror ni jag vågar ställa den? för jag tror jag kör med denna fjäder ett tag och kanske byter om den är för hård.

imorgon tängte jag flytta om balata remmen fram, så den blir längre, den står på kortaste läget nu, är det svårt?

vilket läge ska den bakre balata remmen stå i?
 

Perrrr

Välkänd medlem
1 jan 2000
376
0
16
38
Umeå Sverige
det är ju bara att du provar dig fram till en inställning på dämparen som du är nöjd med. Om du börjar ställa den ganska löst och det visar sig att den slår igenom så är det ju bara att du spänner på lite..

Vilket läge balataremmen ska stå i bestämmer du ju själv, prova dig fram tills du är nöjd. Det är inte så svårt, kanske kan vara lite bökigt att sträcka på den så att du får igenom bulten.
 

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>det är ju bara att du provar
>dig fram till en inställning
>på dämparen som du är nöjd
>med. Om du börjar ställa den
>ganska löst och det visar
>sig att den slår igenom så
>är det ju bara att du
>spänner på lite..
>
>Vilket läge balataremmen ska
>stå i bestämmer du ju själv,
>prova dig fram tills du är
>nöjd. Det är inte så svårt,
>kanske kan vara lite bökigt
>att sträcka på den så att du
>får igenom bulten.

ok, så det kan inte bli nå fel på dämparen om man tex ställer den på nästan lösatse, sen spänner eftersom? det är steglös inställning.

jag ska flytta ner balataremmen 2 hack tängte jag, och se om det blir lättare att styra, hur gör man det?

 
Senast redigerad av en moderator:

SaiGon86

Välkänd medlem
1 jan 2000
246
0
16
Storvik Sverige
>Det är ju bara att du drar
>ut bulten som går genom
>balataremmen och flyttar ner
>den två hål..

men då blir det väl belastning på den så man kanske inte orkar trycka ihop dämparen fram?
 
Senast redigerad av en moderator:

Johannor

Välkänd medlem
1 jan 2000
230
0
16
Sånt får man räkna med när man meckar boogi. Ett spett, ett spännband och några plankbitar mm brukar vara bra att ha till hands. Helst fyra händer också... Speciellt om man inte är så van.
 
Senast redigerad av en moderator: