tunga gamla tripplar....

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
hejsan, jag har en fundering ang. 90-talets tripplar som mach z, storm, thundercat mm.
det jag undrar är förför i princip alla trippelskotrar med mycket hästar väger typ 30-40 kg mer än en "vanlig" skoter med t.ex. en 600 twin??:confused:
VAD är det som gör dom så tung? de kan väl inte vara motorn som väger så mycket mer?
samt vill ja veta om det finns några enkla saker att göra på en gammal framtung trippel för att göra den lättare(främst i framändan då):)

mvh

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Jo, det kan man verkligen fundera på.
1 extra kolv.
1 extra cylinder.
1 extra vevstake.
1/3 mer vevaxel.
1/3 mer topplock.
= 15-20 kg? :)

sc3

Ny medlem
1 okt 2010
2
0
1
+ en förgasare på vissa modeller, kanske inte så tung men många lätta saker blir snabbt tungt.
+ en extra pipa på vissa modeller

är lite osäker, men kan det bli kring 4 kg extra ? :)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Yamahas 700 trippel som sitter i sx/sxr väger inte nå mer än en 600 twin från samma år. Du får ju tänka på att du har 1 mer av kolv, cylle osv men sen så är ju allt mindre också pga mindre CC per cylinder. Dom väger bara nått enstaka kilo mer, vilket du inte märker av.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
På "gammla goda" tiden så var det väll mest chassiena som va tyngre pga. stor motor. Byggde rediga saker så det skulle hålla för mkt effekt, skulle "dåtidens" skotrar vara byggda som dagens XP skulle det nog itne ha funkat så bra.

För övrigt, när SRX 700an kom, så vägde den 0,5 kilo MINDRE än polaris 600cc (samma årsmodell).

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle
De han menar nog är att dom är framtung, rätta boggie. Inställningar så märks de inte, kör själv o körde för ett par sedan en xc700 o den dök ju direkt när man la ner den....

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
de kanske är motorn då.., på VISSA skotrar iaf:p och som yamahaa säger så menar ja framför allt framtung.
ja funderar på att köpa en gammal "värsting" och vill isf inte att den ska kännas allt för framtung, de va därför ja undra om man kunde lätta den fram på nåt lätt sätt:D

Bear in da woods

Välkänd medlem
31 okt 2009
130
0
6
Sandviken
Dessa "gamla" maskiner har ju ofta stålskidor generellt sett. Där har du ett sätt att spara kilo om det inte är bytt till plastskidor innan. Sen ska det ju finnas lättviktstrailingarmar till vissa modeller. Slutburken väger ju en del också jämfört med en effektljuddämpare. Så visst går det att få bort lite vikt i framändan på en gammelskoter med.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.305
1.120
113
Stora Blåsjön
Sen får man tänka på att dessa dåtidens värstingar ofta var gjorda för körning raktfram på packad snö/is. Och ofta rätt högt skidtryck, då upplevs dom som väldigt tunga och klumpiga utan för spåret...

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
vägt div motorer, 2cyl och 3cyl och det är inte i motorn vikten sitter..
och ja, dom har sjukt högt skidtryck vilket ökar fetmakännslan över skotern, en yamaha som väger 300kg känns inte alls tung så länge man kör den då dom är bra balanserade till exempel.

för att ge lite exempel från en gammal 90tals gris.
stålskidorna väger 12-13kg paret, värstingskotrarna hade större sekundäraxlar och utbyggt kylsystem men motorn vägde in på 68-72kg (700-800 trippel ) medans en nyare 800 twin väger in på 70kg,

vill man kan man lätta en 90tals gris och göra den sjukt roligt utan att överdriva med kolfiber..

``mountain max´´

Välkänd medlem
24 jan 2007
1.292
1
16
Jokkmokk
Precis som "jonathan" säger, inte motorn vikten sitter. Alltså ta som tex srx 700, T-cat, mach Z osv.. Är ju själva skotern/chassiet ja allt annat än bara "motorn" som väger. Du vet förrut byggde dom jävligt stabila tunga lakeracers haha :D Inga puder maskiner orginal om man säger så.

Vet inte om de var sewe eller metso här på forumet som vägt en yamaha 700, Redtop motorn och den landade tror de var 37,9 eller 39,7kg? Inte säker. Rätt mig om jag har fel nån som vet. De är inte mkt om en 600/700 twin väger iprincip lika mkt från samma år så att säga =)

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
En bild säger mer än tusen ord säger man ju, så kolla bilderna nedan.

Sitter dock reedspacers och en startmotor för el-start på den, vilket inte är standard.

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
många bra svar här ser jag:p
jag har sett att det finns några mach z:eek:r på blocket (första fula modellen) för en billig peng, va tror ni om en sådan??:confused:
hållbar motor?

med 44 matta, ändra lite boggieinställningar, plastskidor och lite höjd runt om så borde man väl kunna få mycket skoter för pengarna?
kan det bli en rolig lekmaskin då eller är det bara skrota den idén? :p

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Om det är f2000 chassit du menar, så är de inte fula...

Men ja, man kan ha roligt med dessa skotrar. Kör själv 44as matta, 8kuggs drivhjul och nerdrevat 3kugg på min -97 Mach 1.
Den går då tillräckligt på rullen för att småpojkarna här runt byn ska bli imponerade.
Har även ett Fly fatbar-styre och en 250mm styrhöjare, om de nu är av intresse. Blir en aning bättre körställning som lång förare.

Allt beror ju på hur mycket kärlek och pengar man vill lägga på ett "gammalt järnspett". Men enligt mig, så är det helt klart väldigt potenta skotrar som man kan ha roligt med.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
kan tillägga att dom vägningar jag har gjort har varit med helt kompletta motorer, dvs med förgasare, variator, pipa/pipor/slutburk, elsystem och motorfästen, så det är inte bara "motorn" jag har vägt

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
Om det är f2000 chassit du menar, så är de inte fula...

Men ja, man kan ha roligt med dessa skotrar. Kör själv 44as matta, 8kuggs drivhjul och nerdrevat 3kugg på min -97 Mach 1.
Den går då tillräckligt på rullen för att småpojkarna här runt byn ska bli imponerade.
Har även ett Fly fatbar-styre och en 250mm styrhöjare, om de nu är av intresse. Blir en aning bättre körställning som lång förare.

Allt beror ju på hur mycket kärlek och pengar man vill lägga på ett "gammalt järnspett". Men enligt mig, så är det helt klart väldigt potenta skotrar som man kan ha roligt med.
jo de e den ja menar, man får ju tycka som man vill men jag själv gillar inte riktigt stuket på huven :p

ok, de låter ju bra, har du höjt din något i boggien eller framvagn?

sen hur lång styrhöjjare tror du ja skulle behöva för att få en hyffsat skön stående körställning (är ca 1,80 lång)??:)

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
jo de e den ja menar, man får ju tycka som man vill men jag själv gillar inte riktigt stuket på huven :p

ok, de låter ju bra, har du höjt din något i boggien eller framvagn?

sen hur lång styrhöjjare tror du ja skulle behöva för att få en hyffsat skön stående körställning (är ca 1,80 lång)??:)
Ingen fara, alla tycker olika.
Boggin är nedsänkt för att mattan ska få plats, kom dock inte ihåg måtten nu. Men fästena fram och bak är nedflyttat.
Kylarna har fått smaka på vinkelslipen längst fram i tunneln också. Kylflänsarna är nedslipade för att de stöp.

Framvagnen är orörd än så länge, endast mixtrat med dämparna för att få dom hårdare, men skulle inte skada med längra dämpare.
Ska man in med längre dämpare behöver man modda framvagnen, för som de är nu styper det.

Jag är nånstans mellan 185-190cm lång och tycker styrhöjaren jag har nu är lämplig. Kanske något hög när man sitter.
Har dock rakt styre, så det ger inget på höjden.

Tror det finns några bilder i min profil, då ser du ju hur den ser ut. =)

TheWayOut #8

Välkänd medlem
2 dec 2007
120
0
6
Ingen fara, alla tycker olika.
Boggin är nedsänkt för att mattan ska få plats, kom dock inte ihåg måtten nu. Men fästena fram och bak är nedflyttat.
Kylarna har fått smaka på vinkelslipen längst fram i tunneln också. Kylflänsarna är nedslipade för att de stöp.

Framvagnen är orörd än så länge, endast mixtrat med dämparna för att få dom hårdare, men skulle inte skada med längra dämpare.
Ska man in med längre dämpare behöver man modda framvagnen, för som de är nu styper det.

Jag är nånstans mellan 185-190cm lång och tycker styrhöjaren jag har nu är lämplig. Kanske något hög när man sitter.
Har dock rakt styre, så det ger inget på höjden.

Tror det finns några bilder i min profil, då ser du ju hur den ser ut. =)
okej, tror du man måste slipa på kylarna om man kör med 7 kuggars noslip drivhjul och flyttar ner främre och bakre fästet?:)

ang framvagnen så kanske det går att ta längre dämpare och stag från en annan skoter?? eller är det något mer än stagen man måste "modda"?:hmmmm2:

jo bilderna har jag redan tittat på och måste säga det vart en stor skillnad på utseendet med nedflyttad boggie och styrhöjjare :D sår fräsch ut må ja säga:toung:

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
okej, tror du man måste slipa på kylarna om man kör med 7 kuggars noslip drivhjul och flyttar ner främre och bakre fästet?:)

ang framvagnen så kanske det går att ta längre dämpare och stag från en annan skoter?? eller är det något mer än stagen man måste "modda"?:hmmmm2:

jo bilderna har jag redan tittat på och måste säga det vart en stor skillnad på utseendet med nedflyttad boggie och styrhöjjare :D sår fräsch ut må ja säga:toung:
Får ursäkta för sent svar, har haft fullt upp...

Det vet jag faktiskt inte om du måste? Jag kör med 8 kuggars så det inte ska bli så brant attackvinkel på mattan.
Annars är det bara ta det lugnt och slipa lite lätt i framkant av kylarna.

Du måste flytta ner främre och bakre fästen för att få in 44mm matta. Hjulparet uppe i tunneln måste ner också, har för mig att dom ska flyttas fram en bit också.
Det som styper i framvagnen är att styrstagen tar i motorbaljan om du ska ha längre dämpare. Så antar att den behöver smaka på kapen.
Har inte hållit på så mycket fram än, så kan inte ge dig så bra svar om de.
Men enbart längre stag gör den väl bara bredare skulle jag tro, och tro mig, bredden räcker och blir över när man börjar leka, hehe.

Man får tacka så mycket för kommentaren om skotern min. =)